facebook pixel
#LastMinuteGifts: τι να κάνεις για να μην ξοδέψεις πολλά

#LastMinuteGifts: τι να κάνεις για να μην ξοδέψεις πολλά

Τη γλίτωσες τα Χριστούγεννα, γιατί φέτος θα δεις την οικογένεια την Πρωτοχρονιά, αλλά άφησες τα ψώνια για δώρα, την τελευταία στιγμή; Υπάρχει ένα πράγμα που αξίζει να έχεις υπόψη σου: η διάθεση και η... πείνα έχουν σχέση με τα ψώνια καθοριστική.

Ειδικότερα, μία σειρά από μελέτες έχουν αποδείξει πως οι καταναλωτές οι οποίοι βγαίνουν για ψώνια με κακή διάθεση και πεινασμένοι είναι διατεθειμένοι να ξοδέψουν περισσότερα χρήματα σε υλικά αγαθά (και σε τρόφιμα, φυσικά).

Επομένως, αν τρέχεις αυτήν την εβδομάδα να αγοράσεις δώρα για φίλους και συγγενείς, πριν περάσεις το κατώφλι του σπιτιού σου, φρόντισε να "φορέσεις" χαμόγελο στα χείλη και να έχεις γεμίσει την κοιλιά, γιατί το άδειο στομάχι και η κακοκεφιά πιθανά να σε οδηγήσουν σε σπατάλες.

#LastMinuteGifts: τι να κάνεις για να μην ξοδέψεις πολλά

Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με παλαιότερη μελέτη (2008) η οποία δημοσιεύτηκε στο Psychological Science, οι λυπημένοι καταναλωτές είναι πρόθυμοι να πληρώσουν περισσότερα χρήματα για ένα προϊόν σε σχέση με όσους βρίσκονται σε μία ουδέτερη συναισθηματική κατάσταση.

Στο ίδιο συμπέρασμα κατέληξε ακόμη μία έρευνα (2011) η οποία δημοσιεύτηκε στο Advances in Consumer Research με τον τίτλο “Sadness and Consumption”. Σε αυτήν τη μελέτη, οι ερευνητές εξέτασαν τη σχέση της θλίψης με την υπερβολική κατανάλωση και διαπίστωσαν πως όταν είμαστε θλιμμένοι προβαίνουμε σε ασυνείδητες ενέργειες αγορών.

Όπως σημειώνεται στο Science of Us οι ερευνητές μεταξύ άλλων έγραψαν: “Αυτές οι ανεπιθύμητες ενέργειες κατανάλωσης με σύμβουλο τη θλίψη, συνήθως συμβαίνουν ασυνείδητα από εκείνους που βρίσκονται σε κακή κατάσταση”.

#LastMinuteGifts: τι να κάνεις για να μην ξοδέψεις πολλά

Πιο πρόσφατα, το 2015 μία έρευνα θέλησε να εξετάσει τη σχέση κατανάλωσης προϊόντων με την κατανάλωση φαγητού. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε από το Πανεπιστήμιο Carlson School of Management στη Μινεσότα και στα πλαίσιά της πραγματοποιήθηκαν συνολικά 5 μελέτες.

Το συμπέρασμα στο οποίο κατέληξαν οι ερευνητές ήταν ότι όταν βγαίνουμε για ψώνια με άδειο στομάχι, οδηγούμαστε στην αναζήτηση, απόκτηση και κατανάλωση τροφίμων, ενώ παράλληλα δεν διστάζουμε να σπαταλήσουμε χρήματα και σε άλλα προϊόντα.

#LastMinuteGifts: τι να κάνεις για να μην ξοδέψεις πολλά

Εξάλλου, πρόσφατο άρθρο του Scientific American στρέφει την προσοχή σε 4 πράγματα, προς αποφυγή σπατάλης πολλών χρημάτων:

  1. Ενθουσιασμός: Τείνουμε να ενθουσιαζόμαστε από τα καινούρια και λαμπερά πράγματα, ενώ για κάθε αγορά εκείνο που θα έπρεπε να αναρωτιόμαστε πάνω από όλα είναι αν στην πραγματικότητα έχουμε ανάγκη ό,τι μας έχει "γυαλίσει".
  2. Χρόνος: Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα (2016), οι άνθρωποι οι οποίοι εκτιμούν τον χρόνο περισσότερο από τα χρήματα αναφέρουν υψηλότερα επίπεδα ευτυχίας και ικανοποίησης στη ζωή τους. Τι σχέση έχει αυτό με τα ψώνια και τη σπατάλη; Πρώτον, υπογραμμίζει ότι πως ο χρόνος με την οικογένειά μας, είναι μάλλον μία καλύτερη επένδυση από τη χρηματική επένδυση σε ένα προϊόν. Και δεύτερον, οι συγγραφείς της έρευνας εξηγούν ότι αν σκεφτόμαστε πριν από κάθε αγορά τι μας προσφέρει αυτή από άποψη χρόνου, μπορούμε να αποφασίσουμε ποιο προϊόν ανάμεσα σε δύο αξίζει τα χρήματά μας. Για παράδειγμα, σε περίπτωση που δεν έχουμε ηλεκτρική σκούπα, η αγορά της θα μας προσφέρει περισσότερο ελεύθερο χρόνο, ενώ ένα πέμπτο ζευγάρι παπούτσια δεν οδηγεί στο ίδιο αποτέλεσμα. 
  3. Διάθεση: Όπως είδαμε και παραπάνω, η θλίψη και η κακή διάθεση οδηγούν στην υπέρ-κατανάλωση υλικών αγαθών και τροφίμων. Επομένως, ας βγούμε για τις αγορές μας, μία ημέρα που νιώθουμε καλά με τον εαυτό και τη ζωή μας.
  4. Τιμή: Η ψυχολόγος Kit Yarrow λέει πως κατά τις αγορές μας συνηθίζουμε να δίνουμε προσοχή στα χρήματα που πρόκειται να δώσουμε και όχι στο προϊόν που αγοράζουμε, με συνέπεια να μην γνωρίζουμε αν χρειαζόμαστε ή αν θέλουμε κάτι, καθώς μένουμε επικεντρωμένοι στη "διαπραγμάτευση". 

Σχετικά: 

Στο Pathfinder.gr χρησιμοποιούμε Cookies σε μια σειρά από λειτουργίες που ενισχύουν την εμπειρία σας στο site μας. Μάθε περισσότερα

Αποδοχή