facebook pixel
Εσείς πίνετε τσάι; Τα απρόβλεπτα οφέλη του τσαγιού

Εσείς πίνετε τσάι; Τα απρόβλεπτα οφέλη του τσαγιού

/GUEST AUTHOR

Δήμητρα Ξενάκη

|

Χημικός, M.Sc., PHD Δομικής Χημείας Τροφίμων

Το τσάι, το δεύτερο ποτό σε κατανάλωση στον κόσμο μετά το νερό, είναι ίσως μία από τις πιο απρόβλεπτες πηγές χρήσιμων φυτικών θρεπτικών συστατικών.

Όλοι θα έχετε ακούσει τη γιαγιά ή τη μαμά, να σας λέει να πιείτε τσάι από τα πρώτα κιόλας συμπτώματα ενός κρυολογήματος. Πράγματι, η συχνή κατανάλωση του τσαγιού αποτελεί ισχυρό σύμμαχο του οργανισμού.

Λίγη ιστορία 

Λέγεται ότι το τσάι ανακαλύφθηκε τυχαία το 2737 π.Χ., όταν ο Κινέζος αυτοκράτορας Σεν Νουνγκ ήταν στην ύπαιθρο και ενώ οι υπηρέτες του έβραζαν νερό μέσα σε ένα σκεύος για να πιει, έπεσαν καταλάθος μέσα στο βραστό νερό λίγα ξερά φύλλα από έναν θάμνο που βρισκόταν εκεί δίπλα. Ο αυτοκράτορας το δοκίμασε από περιέργεια και ένιωσε κάτι που δεν είχε ξανανιώσει ποτέ. 

Ο θάμνος ήταν του φυτού Camellia sinensisαπό τα φύλλα του οποίου παράγεται αποκλειστικά το ρόφημα που ονομάζεται τσάι. Από τότε, το τσάι καταναλώνεται σε ολόκληρο τον κόσμο, σε καθημερινή βάση.

Το τσάι παράγεται αποκλειστικά από τα φύλλα του Camellia sinensis
Το τσάι παράγεται αποκλειστικά από τα φύλλα του Camellia sinensis

Υπάρχουν διάφορα είδη τσαγιού τα οποία διακρίνονται ανάλογα με τον τόπο όπου καλλιεργείται το φυτό, τις συνθήκες καλλιέργειας, την επεξεργασία, την ανάμειξη διαφορετικών ποικιλιών κ.α. Όλες από τις περίπου 3.000 ποικιλίες τσαγιών προέρχονται από τα φύλλα του ίδιου φυτού και κατηγοριοποιούνται σε τέσσερις κύριους τύπους, με βάση τη διαδικασία που υποβάλλονται: λευκό, πράσινο, μαύρο και oolong τσάι.

Τι υπάρχει σε ένα φλιτζάνι τσάι

  • Κατεχίνες: Περισσότερο από το μισό περιεχόμενο σε κατεχίνες είναι η επιγαλλοκατεχίνη, επίσης γνωστή ως EGCG. Είναι 20 φορές πιο ισχυρή ως αντιοξειδωτικό από τη βιταμίνη C.
  • Θεαρουμπιγίνες: Ένα σύνθετο φλαβονοειδές, το οποίο αναπτύσσεται όταν ζυμώνονται τα φύλλα του τσαγιού και γίνονται μαύρα.
  • Θεαφλαβίνες: Επίσης παραγόμενες κατά τη ζύμωση των φύλλων.
  • Καφεΐνη: Ήπιο διεγερτικό που βρίσκεται στο τσάι ∙ ένα φλιτζάνι τσαγιού 200ml περιέχει κατά μέσο όρο 40mg καφεΐνης.
  • Ταννίνη: Ένας τύπος φλαβονοειδούς, το οποίο πέρα από τις αντιοξειδωτικές του ιδιότητες, προσθέτει άρωμα, δριμύτητα και πικρίλα στο τσάι.

Τα οφέλη του τσαγιού

Αν και υπάρχει πολύ περισσότερη δημοσιευμένη έρευνα για το πράσινο από ό,τι για το μαύρο (και άλλα είδη) τσάι, είναι διαπιστωμένο ότι γενικά, κάποια από τα βασικά οφέλη του τσαγιού είναι ότι συμβάλλει στη μείωση εμφάνισης χρόνιων νοσημάτων όπως καρδιοπαθειών, καρκίνου, διαβήτη και άλλων. Επιπλέον, βοηθά κατά της οστεοπόρωσης και στην υγεία των ματιών.

Μια πρόσφατη ανασκόπηση των Fardet A. & Boirie Y. που εξέτασε τη δίαιτα χρόνιων νοσημάτων, συμπέρανε ότι το τσάι ήταν το πιο προστατευτικό από όλα τα κοινά ροφήματα. Ειδικότερα, τα άτομα που ανέφεραν την υψηλότερη κατανάλωση τσαγιού παρουσίαζαν σημαντικά μειωμένο κίνδυνο εμφάνισης σακχαρώδη διαβήτη τύπου 2 (κατα 6%), καρδιαγγειακής νόσου (κατά 28%) και καρκίνων (κατά 34%).

Εσείς πίνετε τσάι; Τα απρόβλεπτα οφέλη του τσαγιού

Μια άλλη μεγάλη μελέτη του Gardener H. ανέφερε ότι κάθε επιπρόσθετο φλιτζάνι τσαγιού ημερησίως οδηγούσε σε μια σχετιζόμενη μείωση 9% της θνησιμότητας από όλα τα αίτια. 

Πολλά από τα προτεινόμενα οφέλη έχουν αποδοθεί στην παρουσία συγκεκριμένων πολυφαινολών, καλούμενων ως φλαβονοειδή, τα οποία έχουν ευεργετική επίδραση στα αιμοφόρα αγγεία, λόγω των αντιοξειδωτικών και αντιφλεγμονωδών ιδιοτήτων τους, αλλά η καφεΐνη και το φθόριο έχουν επίσης προταθεί ως σημαντικά συστατικά.

Εξάλλου, μεγάλες μελέτες των Ruxton C., Phillips F. & Bond T. για το τσάι και τα καρδιαγγειακά νοσήματα αναφέρουν ότι η κατανάλωση μαύρου και πράσινου τσαγιού σχετιζόταν με σημαντικά χαμηλότερα επίπεδα LDL-χοληστερόλης, αρτηριακής πίεσης και κινδύνου για εγκεφαλικό

Εσείς πίνετε τσάι; Τα απρόβλεπτα οφέλη του τσαγιού

Επιπλέον, αν και η καλή υγιεινή είναι ο πιο σημαντικός παράγοντας για την υγεία των δοντιών, τα φλαβονοειδή του τσαγιού, σύμφωνα με μία εκ των εν λόγω μελετών, μπορεί να δρουν προστατευτικά έναντι της τερηδόνας, με προτεινόμενους μηχανισμούς που περιλαμβάνουν αντί-ιικές και αντιμικροβιακές επιδράσεις. 

Έρευνα του European Food Safety Agency (EFSA) κατέληξε επίσης στο συμπέρασμα ότι το τσάι προάγει την υγεία των δοντιών, καθώς βελτιώνει την αντίσταση στην τερηδόνα. 

Λοιπόν, εσείς πίνετε τσάι;

*Σε συνεργασία με τη Δημουλά Θεοδώρα, Τεχνολόγο Τροφίμων


Βιβλιογραφία

  • Associations between food and beverage groups and major diet-related chronic diseases: an exhaustive review of pooled/meta-analyses and systematic reviews, Fardet A, Boirie Y., Nutr Rev.,2014 Dec,72(12):741-62.
  • Coffee and tea consumption are inversely associated with mortality in a multiethnic urban population, Gardener H, et al., Journal of Nutrition, 2013, 143:1299-1308.
  • Is tea a healthy source of hydration?, Ruxton C, Phillips F & Bond T., Nutrition Bulletin, 2015, 40(3):166-176.
  • Antioxidants of the beverage tea in promotion of human health, Siddiqui IA, et al., Antioxidants & Redox Signaling, 2004, 6:571–582.
  • The role of tea and tea flavonoids in cardiovascular health, Stangl V, et al., Molecular Nutrition & Food Research, 2006, 50:218–28.
  • Scientific Opinion on Dietary Reference Values for Fluoride. European Food Safety Agency (EFSA), EFSA Journal, 2013,11(8):3332.
  • Flavonoid intake and long-term risk of coronary heart disease and cancer in Seven Countries Study, Hertog, M.G.L, Kromhout, D., Aravanis, C. et al., Arch Intern Med, 1995, 155: 381 – 386.
  • Bioavailability of catechins from tea: the effect of milk, Van het Hof, H.H., Kivits, G.A.A., Westrate, J.A. and Tijburg, L.B.M., Eur J Clin Nutr, 1988, 52:356 – 359.
  • The True History of Tea, Mair, Victor H., Hoh, Erling, Thames & Hudson, 2009.
  • Tea: The Drink that Changed the World, Martin, Laura C., Tuttle Publishing, 2007.
  • Tea flavonoids and cardiovascular health, Hodgson JM & Croft KD., Molecular Aspects of Medicine, 2010, 31:495–502.
  • http://www.eufic.org/article/el/page/FTARCHIVE/artid/tea/
  • http://www.foodbites.eu/j15/el/trofima/diergasies/780-tea-process
  • http://diatrofi.medlook.gr/articles.php?id=641&type=1
  • http://www.eufic.org/article/el/page/FTARCHIVE/artid/tea_health_and_hydration/

Στο Pathfinder.gr χρησιμοποιούμε Cookies σε μια σειρά από λειτουργίες που ενισχύουν την εμπειρία σας στο site μας. Μάθε περισσότερα

Αποδοχή