facebook pixel

Μετωπική υπουργού - Ένωσης Εισαγγελέων για τις αποφυλακίσεις

Η Ένωση Εισαγγελέων μιλά με σκληρή γλώσσα για το ν/σ Παρασκευόπουλου (φωτο) για αποσυμφόρηση των φυλακών

Συνθήκες έκτακτης ανάγκης, υπερφόρτωση των φυλακών και επανειλημμένες καταδίκες από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο επικαλείται ο Νίκος Παρασκευόπουλος, για να απαντήσει στη σκληρή ανακοίνωση των Εισαγγελέων περί "a la carte" ανθρωπισμό, που είναι δυνατόν να εγείρει ζητήματα διακινδύνευσης της δημόσιας τάξης, σχετικά με το νομοσχέδιο για την αποσυμφόρηση των φυλακών.

Απαντώντας στην κριτική που άσκησε η Ένωση Εισαγγελέων Ελλάδος, στο νομοσχέδιο του υπουργείου Δικαιοσύνης που προβλέπει την αποφυλάκιση μεγάλου αριθμού κρατουμένων στο πλαίσιο της αποσυμφόρησης των φυλακών, με τίτλο: "Μεταρρυθμίσεις ποινικών διατάξεων, κατάργηση των καταστημάτων κράτησης Γ' τύπου κ.ά. διατάξεις", ο υπουργός Δικαιοσύνης, Νίκος Παρασκευόπουλος, σε δήλωσή του αναφέρει:

"Σε συνθήκες έκτακτης ανάγκης και υπό το βάρος των ευθυνών από την υπερφόρτωση των φυλακών και των συνεχών και δαπανηρών καταδικών από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, ο νομοθέτης καλείται να βρει, εδώ και τώρα, λύσεις, έστω και προσωρινές. Η αποφόρτιση του σωφρονιστικού συστήματος μέσω λελογισμένων, διαβαθμισμένων και με κριτήρια αποφυλακίσεων ανταποκρίνεται ακριβώς σ' αυτή την ανάγκη και οι κώδικες που θα ακολουθήσουν θα θέσουν σε πλήρως ορθολογική βάση τα πράγματα".

Παράλληλα, ο κ. Παρασκευόπουλος υπογραμμίζει: "Οι ασθενείς και τα άτομα με βαριές αναπηρίες βιώνουν τη φυλακή ως διπλό δεινό. Συνεπώς, η διευκόλυνση, και πάλι με όρους, της απόλυσής τους ανταποκρίνεται σ' ένα δίκαιο ισοζύγιο της ποινής που προβλέπεται και της ποινής που πραγματικά εκτίεται. Η αναφορά σε à la carte ανθρωπισμό είναι άτοπη και αστήρικτη".

"Ο σεβασμός στις δικαστικές αποφάσεις δεν αφαιρεί από τον νομοθέτη την αρμοδιότητα να επιλέγει το μέτρο και τον τρόπο έκτισης της εκάστοτε ποινής. Η κατάργηση των φυλακών τύπου Γ΄, για παράδειγμα, ακριβώς επαναφέρει την αντιστοιχία της ποινής που επιβλήθηκε μ' αυτήν που εκτίεται, ενώ ο  τρόπος επιβολής των ποινικών κυρώσεων ή των προσωρινών κρατήσεων, μαζί με την υπερποινικοποίηση, αποτελούν εξίσου γενικούς παράγοντες που οδηγούν στην υπερφόρτωση του σωφρονιστικού συστήματος", τονίζει, επίσης, ο υπουργός.

"Μονόπλευρα τιμωρητικές λογικές", συνεχίζει ο κ. Παρασκευόπουλος, "απηχούν ξεπερασμένες και τελικά αδιέξοδες αντιλήψεις που δεν αρμόζουν σ' ένα κράτος ανθρωπισμού. Η απομάκρυνση απ' αυτές δεν μπορεί να θεωρείται ασέβεια προς τους νόμους".

Η θέση της Ένωσης Εισαγγελέων

Με αφορμή την προώθηση προς ψήφιση του σχεδίου νόμου, η Ένωση Εισαγγελέων επισημαίνει ότι "νομοθετικές μεταρρυθμίσεις που εξαντλούνται στην επιθυμία 'αποσυμφόρησης των καταστημάτων κράτησης' και, μάλιστα, μέσω 'εκτάκτων μέτρων' (βλ. τον τίτλο του άρθρου 4 του σχεδίου νόμου),  εγγράφονται στη χορεία των ευκαιριακών, αποσπασματικών και ξένων -τελικά- με το ποινικό δόγμα ρυθμίσεων, στις οποίες η Πολιτεία διά των ετών επιδεικνύει ιδιαίτερη προτίμηση".

Σύμφωνα με την Ένωση, "ο υπερπληθυσμός των καταστημάτων κράτησης αποτελεί, προφανώς, μείζον πρόβλημα, τούτο όμως δεν μπορεί να επιλύεται με την αυθαίρετη νομοθετική μείωση του χρόνου πραγματικής έκτισης της ποινής και, συνακόλουθα, με τη γενικευμένη, χωρίς εξαιρέσεις ελευθέρωση καταδικασθέντων για εγκλήματα κάθε βαθμίδας και βαρύτητας, η οποία:

  1. Ισοδυναμεί με ακύρωση των δικαστικών αποφάσεων που τις επέβαλαν in casu, επί τη βάσει συγκεκριμένων πραγματικών και νομικών δεδομένων, 
  2. αναιρεί το γενικό και ειδικό προληπτικό αποτέλεσμα της επιβληθείσας ποινής, 
  3. αποδομεί το σχήμα της επιβολής τιμωρίας δίκαιης και ανάλογης με το έγκλημα που τέλεσε ο δράστης, τον οποίο -εν τέλει- επιβραβεύει για λόγους που συναρτώνται με μόνη την παροιμιώδη αδυναμία της Πολιτείας να εξασφαλίσει τα στοιχειώδη μέσα και τις υποδομές αντιμετώπισης της εγκληματικότητας, 
  4. είναι δυνατόν να εγείρει ζητήματα διακινδύνευσης της δημόσιας τάξης, στο μέτρο που χωρίς εξαιρέσεις, συνδεόμενες με τη βαρύτητα του εγκλήματος (όπως π.χ. εκείνες που προβλεπόταν στο άρθρο 1 Ν 4043/2012 στο οποίο παρέπεμπε το άρθρο 8 § 5 Ν 4198/2013), προβλέπει γενική ελευθέρωση των κρατουμένων και 
  5. ενισχύει την εντύπωση μίας Πολιτείας που λειτουργεί με ασυνέχεια, αυτοαναιρούμενη και μη σεβόμενη τους νόμους που η ίδια θέσπισε, στο ευαίσθητο, μάλιστα, πεδίο του ποινικού φαινομένου".

Οι εισαγγελείς, αναφέρουν: "Παρά τον ανθρωπισμό που διαπνέει μείζον μέρος των προς ψήφιση διατάξεων, όσον αφορά στην απόλυση καταδίκων ασθενών (από ορισμένες νόσους) ή αναπήρων (ορισμένων ποσοστών), είναι αμφίβολο εάν ένας τέτοιος 'à la carte' ανθρωπισμός μπορεί να αποτελέσει επιστημονικά αποδεκτό κριτήριο επιεικούς μεταχείρισης κατηγοριών καταδίκων, καθ' ό μέρος: 

  1. Διασπά τη σύνδεση μεταξύ της πράξης τους και του σκοπού που τάχθηκε να υπηρετήσει η ποινή που τους επιβλήθηκε, 
  2. δεν αφήνει περιθώριο εξατομικευμένης εξέτασης της εκάστοτε περίπτωσης από τη δικαστική Αρχή και
  3. παρίσταται -στο μέτρο που βασίζεται σε μονομερή, γενική πρόκριση ηλικιακών μεγεθών ή άλλων αξιολογήσεων (ασθενείας ή αναπηρίας) χωρίς καμία εξαίρεση συναρτώμενη με τη βαρύτητα της πράξης- ως μη ενταγμένος στο ποινικό δόγμα, που απαιτεί την επιβολή και έκτιση της κύρωσης σε ατομικό, εξατομικευμένο και μη διεπόμενο από γενικά χαρακτηριστικά πλαίσιο".

Στο Pathfinder.gr χρησιμοποιούμε Cookies σε μια σειρά από λειτουργίες που ενισχύουν την εμπειρία σας στο site μας. Μάθε περισσότερα

Αποδοχή