facebook pixel

Ανησυχια για την εργασια και το χρεος

Την κατηφόρα πήρε πάλι η καταναλωτική εμπιστοσύνη των Ελλήνων

Μειώθηκε ο δείκτης αισιοδοξίας των Ελλήνων

Σε κατάσταση εύθραυστης ανάκαμψης, με τον δείκτη αισιοδοξίας να μειώνεται κατά 3 μονάδες, αλλά να παραμένει σε επίπεδα υψηλότερα των προηγούμενων ετών, βρίσκεται η Ελλάδα σύμφωνα με την έρευνα Consumer Confidence της Nielsen.

Αποτέλεσμα: ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης έπειτα από τρία συνεχόμενα ανοδικά τρίμηνα μειώθηκε στις 53 μονάδες, όταν σε παγκόσμιο επίπεδο βρίσκεται στις 96 μονάδες.

Την ίδια ώρα, υψηλά είναι τα ποσοστά των πολιτών που ανησυχούν για την εργασία τους και το χρέος, σχεδόν διπλάσια σε σχέση με τους πολίτες στις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες.

Συγκεκριμένα, το τελευταίο τρίμηνο του 2014, αυξήθηκε σημαντικά το ποσοστό των Ελλήνων που ανησυχούν για το χρέος τους (32% έναντι 24%), ενώ έχει μειωθεί αντίστοιχα το ποσοστό όσων ανησυχούν για την εργασία τους (42% έναντι 47%).

Παρελθόν η αποταμίευση

Το πιο ανησυχητικό στοιχείο της περιόδου, σύμφωνα με τη Nielsen, είναι η κατακόρυφη μείωση στο ποσοστό όσων μπορούν να αποταμιεύουν κάποια χρήματα (21% έναντι 30% που ήταν στην προηγούμενη έρευνα) και η αύξηση όσων δεν τους περισσεύουν καθόλου χρήματα (35% έναντι 30%).

Συγχρόνως, τρεις στους τέσσερις ερωτώμενους εξακολουθούν να πιστεύουν ότι η Ελλάδα θα παραμείνει σε κρίση το επόμενο έτος, ενώ αντίστοιχο ποσοστό πολιτών προσπαθεί σε σταθερή βάση να περικόψει τα έξοδα του νοικοκυριού τους (υψηλότερο ποσοστό μεταξύ των Ευρωπαίων πολιτών).

Από πού κόβουν έξοδα

Οι κύριες ενέργειες περικοπής των εξόδων εντοπίζονται στην αγορά φθηνότερων προϊόντων μπακαλικής (τρόφιμα, είδη προσωπικής περιποίησης, είδη καθαρισμού σπιτιού) και στη μείωση των δαπανών για διασκέδαση εκτός σπιτιού, για ρουχισμό, για παραγγελία έτοιμων γευμάτων στο σπίτι, αλλά και για διακοπές.

Από τα παραπάνω, η μείωση των παραγγελιών έτοιμων γευμάτων στο σπίτι και η αγορά φθηνότερων ταχυκίνητων καταναλωτικών αγαθών φαίνεται ότι θα αποτελέσουν μόνιμη συνήθεια για μια μεγάλη μερίδα καταναλωτών, δηλαδή ακόμα και όταν οι οικονομικές συνθήκες βελτιωθούν.

Εκτός από τους Έλληνες στο κλαμπ των απαισιόδοξων βρίσκονται οι εξής χώρες: Πορτογαλία, Ισπανία, Γαλλία, Ιταλία, Σερβία, Κροατία, Σλοβενία και Βουλγαρία. 

Μεταξύ όλων των ανησυχιών που διέπουν τους Ευρωπαίους πολίτες, η εργασιακή ανασφάλεια, η πορεία της οικονομίας και η υγεία καταλαμβάνουν τις πρώτες θέσεις, ενώ έχει εξασθενίσει αρκετά ο φόβος από την απειλή πολέμου στην Ουκρανία, που παρατηρήθηκε κατά τους καλοκαιρινούς μήνες.

Στον αντίποδα βρίσκεται η Δανία που είναι η μόνη χώρα στην οποία πλειοψηφούν οι αισιόδοξοι πολίτες, ενώ επίσης στη Γερμανία και στην Ελβετία πλειοψηφούν οριακά όσοι πιστεύουν ότι οι εργασιακές προοπτικές στη χώρα τους είναι θετικές.

Στο Pathfinder.gr χρησιμοποιούμε Cookies σε μια σειρά από λειτουργίες που ενισχύουν την εμπειρία σας στο site μας. Μάθε περισσότερα

Αποδοχή