facebook pixel

Kia Proceed GT : Στα βαθιά

Το Proceed GT είναι ένα σπορ πακέτο, εναρμονισμένο στη σημερινή εποχή

Ένα μελετημένο σπορ αυτοκίνητο με δυνατότητες χρήσης μεγάλου τουρισμού από την Kia σαν να είχε χρόνια την εμπειρία στο είδος, με καταιγιστικές επιδόσεις, σωστό στήσιμο και αρκετές συγκινήσεις, πέρα από την εμφάνιση-μαγνήτη

Ο ιστορικός του μέλλοντος στο κεφάλαιο «αυτοκίνητο» θα σταθεί με περίσσια σπουδή στην υπερπροσπάθεια της Kia να ξαναγεννηθεί μέσα από τις στάχτες της, μεταμορφωμένη σαν το άλλοτε κλασικό παραμύθι με τον βάτραχο και τον πρίγκιπα. Δεν μπορεί λοιπόν παρά να χύσει πολύ μελάνι σε αυτήν την περίοδο για την κορεάτικη εταιρεία που φιγουράρει αστραφτερή μπροστά στα εμβρόντητα από έκπληξη μάτια των θεατών-παρατηρητών των τεσσάρων τροχών.

Όπως, καλή ώρα, όλοι εκείνοι που πλησίασαν το Proceed GT έσκυψαν στο παράθυρο και κούνησαν με απορία το κεφάλι τους. Είχε προηγηθεί ο απόλυτος πανικός στο πέρασμα του, με κάθε του επιθετική σπιθαμή να συλλέγει βλέμματα και δείκτες δακτύλων σχεδόν από παντού. Το GT είναι το απαύγασμα, το κερασάκι στην άκρη της λευκής τούρτας για την Kia. Δεν είναι ένα πυροτέχνημα, μια φωτοβολίδα νύχτας χωρίς αντίκρισμα, αλλά ένα σπορ πακέτο εναρμονισμένο στη σημερινή εποχή.

Λες και αντικατέστησε επιτυχημένα κάποιο πρόγονο. Κι όμως πρόκειται για παρθενική εμφάνιση... Οι γραμμές του είναι δυναμικές και ξεχωρίζουν οι γρίλιες μπροστά, το μεγάλο άνοιγμα στο μπροστινό προφυλακτήρα συμβάλλει στην καλύτερη ψύξη του κινητήρα, ενώ εντελώς νέα είναι και τα φωτιστικά σώματα. Από την αρχή σχεδιάστηκαν κι οι προφυλακτήρες. Στο κατώτερο σημείο του μπροστινού φωλιάζουν τα φώτα ημέρας, τεχνολογίας LED, τεσσάρων σημείων, πως άλλωστε θα διαφοροποιούνταν από τα αθώα τρίθυρα της σειράς. Τέλος, η διπλή απόληξη της εξάτμισης, όσο και οι ζάντες 18 ιντσών που φανερώνουν τις εντυπωσιακές κόκκινες δαγκάνες των φρένων, κλέβουν την παράσταση.

Εσωτερικό

Ανοίγεις την μεγάλη βαριά και εντυπωσιακή πόρτα και οι εκπλήξεις συνεχίζονται και εντός. Αφενός η σχεδίαση, αφετέρου η ποιότητα των υλικών, κυρίως όμως ο διάκοσμος, δημιουργούν ένα σύνολο που δεν υπολείπεται σε κανένα σημείο του ανταγωνισμού και σαφώς απέχει έτη φωτός από τα παλαιότερα στάνταρ της εταιρείας. Τα σπορ καθίσματα Recaro, με κόκκινες ραφές, τα οποία κρατούν καλά το σώμα, κερδίζουν αμέσως το βλέμμα σου. Εντυπωσιακός είναι όμως κι ο πίνακας οργάνων, μιας και διαθέτει τεχνολογία TFT.

Το πάνελ των οργάνων μπορεί να διαμορφωθεί ανάλογα με τις ορέξεις του οδηγού, ο οποίος μπορεί να επιλέξει μεταξύ δυο διαφορετικών γραφικών. Το πρώτο, το «αναλογικό», απεικονίζει το κλασικό ταχύμετρο με τις απαραίτητες ενδείξεις του υπολογιστή ταξιδιού. Το δεύτερο, αμιγώς σπορ, διαθέτει την ονομασία GT, όπου απεικονίζονται σε ψηφιακή μορφή η ταχύτητα του αυτοκινήτου με μεγάλη γραμματοσειρά, καθώς επίσης και η ροπή που αποδίδει την εκάστοτε στιγμή ο κινητήρας. Η εύρεση της ιδανικής θέσης οδήγησης είναι εύκολη, καθώς το τιμόνι διαθέτει δυνατότητα πολλαπλών ρυθμίσεων, όπως και το κάθισμα του οδηγού, που είναι ρυθμιζόμενο καθ' ύψος και διαθέτει συνεχή ρύθμιση της πλάτης αλλά και ρύθμιση για τη μέση.

Το εσωτερικό θυμίζει πολεμίστρα καλοφτιαγμένη και χτισμένη γύρω σου, τα καθίσματα στηρίζουν σωστά το σώμα στις στροφές
Το εσωτερικό θυμίζει πολεμίστρα καλοφτιαγμένη και χτισμένη γύρω σου, τα καθίσματα στηρίζουν σωστά το σώμα στις στροφές

Η εργονομία είναι πολύ καλή, ενώ υπάρχουν και αρκετοί αποθηκευτικοί χώροι για μικροαντικείμενα στη κονσόλα και το ταμπλό. Το πίσω παρμπρίζ είναι στενό, αυξάνοντας κάπως (λόγω και της φαρδύτερης πίσω «κολόνας») τη «νεκρή» γωνία ορατότητας πίσω δεξιά και περιορίζοντας το οπτικό πεδίο στους οδηγούς μετρίου αναστήματος. Την κατάσταση στο σημείο αυτό διορθώνουν μερικώς οι εξωτερικοί καθρέφτες, λόγω του ασυνήθιστα μεγάλου μεγέθους τους. Η τιμή πώλησης της βασικής έκδοσης του Proceed GT είναι 24.150 ευρώ (22.720 ευρώ με απόσυρση) και στο στάνταρ εξοπλισμό της περιλαμβάνονται ESP, 6 αερόσακοι, ενεργά προσκέφαλα, κλιματισμός, ηχοσύστημα με ΜΡ3, χειριστήρια στο τιμόνι και θύρα USB, υπολογιστής ταξιδιού, ηλεκτρικά παράθυρα, ηλεκτρικά ρυθμιζόμενοι, θερμαινόμενοι καθρέφτες, ηλεκτρομαγνητικές κλειδαριές με τηλεχειριστήριο, συναγερμός, προβολείς ομίχλης και ζάντες αλουμινίου 18 ιντσών. Έχεις τα πάντα, έτοιμος να... πυροβολήσεις.

Κινητήρας-κιβώτιο

Κάτω από το καπό αναπνέει ένα βενζινοκίνητο διαμάντι άμεσου ψεκασμού, χωρητικότητας 1,6 λίτρων, το οποίο υιοθετεί έναν twin-scroll υπερσυμπιεστή, που μειώνει την υστέρηση απόκρισης. Τα εσωτερικά εξαρτήματα σαφώς και έχουν ενισχυθεί, με την ισχύ να φτάνει τους 204 ίππους και τη ροπή να σκαρφαλώνει στα 27 kgm από τις 1.750 έως τις 4.500 σ.α.λ. Σε επίπεδο αριθμών τα 7,7'' για τα πρώτα 100 χλμ./ώρα και τα 230 χλμ./ώρα της τελικής ταχύτητας λένε τη μισή αλήθεια. Η άλλη μισή έχει να κάνει με ένα εξαιρετικό σε κούμπωμα άμεσο εξάρι χειροκίνητο κιβώτιο, που με σφιχτή κλιμάκωση εκτοξεύει το GT στις ενδιάμεσες επιταχύνσεις εν κινήσει, ψιλοαδιαφορώντας για την κατανάλωση καυσίμου (καθώς καμία σχέση δεν είναι overdrive), που δεν είναι τρελή, δεν είναι όμως και αυτό που έχουμε συνηθίσει με τα πολλά ντίζελ που οδηγούμε τελευταία. Δύσκολα μπορεί να κρατηθεί κάτω από τα 9,5 λίτρα με συνετή οδήγηση, ενώ στην περίπτωση του απόλυτου κεφιού από μέρους σου, οι τιμές της αυξάνονται... ανάλογα με το κέφι!

Σε ό,τι αφορά τα χαρακτηριστικά λειτουργίας, ο υπερτροφοδοτούμενος 1600άρης ανεβάζει αναμενόμενα γρήγορα αλλά και γραμμικά στροφές, κατόπιν ξεσπάει όσο πλησιάζεις στην κόκκινη περιοχή του στροφόμετρου. Κι αυτός δείχνει σαν να προϋπήρχε από καιρό (παρ' όλα αυτά, η εταιρεία δεν ειδικευόταν στα τούρμπο). Ο ήχος δεν αργεί να σε βάλει στη πρίζα, οι εικόνες από τα τοπία εναλλάσσονται ταχύτατα και ο ενθουσιασμός κυριαρχεί μετά από τόσα... πράσινα και οικολογικά φρούτα που έχεις οδηγήσει τελευταία.

Οδηγώντας

Η οδική συμπεριφορά τού GT όμως, μπορεί να αποτελέσει ένα ακόμα δέλεαρ για να συμπεριληφθεί στις επιλογές σας. Τι εννοούμε; Πολύ απλά διαθέτει σπορτίφ στοιχεία ικανά να δελεάσουν ακόμη και τον ψαγμένο οδηγό. Διαγράφει τροχιές και φρενάρει όπως οι ισχυροί ευρωπαίοι ανταγωνιστές του, προσφέροντας μάλιστα μπόλικες δόσεις οδηγικής ικανοποίησης στον απαιτητικό οδηγό. Η σφιχτή του ανάρτηση διαχειρίζεται με επιτυχία τη δύναμη του κινητήρα, ενώ την ίδια ώρα συνδυάζεται αρμονικά με το στιβαρό πλαίσιο, αυξάνοντας το αίσθημα ασφάλειας στον οδηγό.

Σε ό,τι αφορά τις διαφορές μ' ένα απλό Proceed, τα εμπρός αμορτισέρ έγιναν 30% πιο σφιχτά σε επαναφορά και 10% σε συμπίεση, με τα πίσω να είναι αντίστοιχα 50% και 200% πιο σκληρά. Τα ελατήρια είναι 10% πιο σκληρά τόσο εμπρός, όσο και πίσω, ενώ η πίσω αντιστρεπτική έχει παχύνει κατά 1 χιλιοστό, φτάνοντας τώρα τα 19.

Το GT επιταχύνει, στρίβει, φρενάρει με καταιγιστικό και συναρπαστικό τρόπο, αρκεί να μην βιαστείς να αξιοποιήσεις και τους 204 ίππους, πριν το τοποθετήσεις στην κλειστή καμπή του δρόμου
Το GT επιταχύνει, στρίβει, φρενάρει με καταιγιστικό και συναρπαστικό τρόπο, αρκεί να μην βιαστείς να αξιοποιήσεις και τους 204 ίππους, πριν το τοποθετήσεις στην κλειστή καμπή του δρόμου

Το αυτοκίνητο έχει κατά βάση ουδέτερη συμπεριφορά, η οποία στην πίεση μεταφράζεται σε προοδευτική υποστροφή. Η απουσία κλίσεων στις στροφές και ο πρόθυμος κινητήρας προδιαθέτουν να ανεβάσεις ρυθμό, κινούμενος κατά περίπτωση πολύ γρήγορα. Αν το παρακάνεις με το γκάζι, το ESP θα σου αλλάξει την όρεξη στην είσοδο της στροφής. Τα όρια της πρόσφυσης είναι μεγάλα και με το που μπεις σε ρυθμό, θα νιώσεις τον ιδανικό συντονισμό της σκληρής ανάρτησης, των φαρδιών μετατροχίων και της δύναμης του κινητήρα.

Το τιμόνι είναι σαφές, αλλά όχι τόσο επικοινωνιακό, σε σχέση με το ύφος της κατασκευής. Τα φρένα είναι ανθεκτικά ακόμα και στη σκληρή χρήση και στέκονται στο ύψος των περιστάσεων, αν και όχι τόσο προοδευτικά στη λειτουργία. Όσο για την άνεση, δεν είναι πρώτο ζητούμενο σε ένα αυτοκίνητο επιδόσεων με σφιχτή σε ρύθμιση ανάρτηση και χαμηλοπρόφιλα ελαστικά. Εντούτοις, η κύλιση και η ηχομόνωση καλύπτουν τη συγκεκριμένη διαφορά και το GT δεν θα... βγάλει τα σφραγίσματα των επιβατών.

Συμπέρασμα

Το πιο ερωτεύσιμο Kia των τελευταίων δεκαετιών είναι εδώ! Με κινητήρα-υπερπαραγωγή (δεν θυμάμαι άλλο 1600άρι να ξεπερνά τους δυο εκατοντάδες ίππους), ανάλογο στήσιμο και λογικότατη τιμή βγάζει τη γλώσσα σε όλους τους «καθιερωμένους» κατασκευαστές Ευρώπης και Ιαπωνίας. Συμπεριφέρεται περισσότερο σαν ένα κουπέ μεγάλου τουρισμού καταπίνοντας αποστάσεις, ως ένα ώριμο GT, και λιγότερο με την κλασική έννοια του καυτού σπορ αυτοκινήτου από φουρκέτα σε φουρκέτα. Αυτός όμως είναι ο χρυσός κανόνας της εποχής.

ΥΠΕΡ

  • Κινητήρας
  • Επιδόσεις
  • Κιβώτιο
  • Στήσιμο
  • Σχέση αξίας/τιμής
  • Επτά χρόνια εργοστασιακής εγγύησης
  • Εντυπωσιακή εμφάνιση

ΚΑΤΑ

  • Αυξημένη κατανάλωση
  • Έλλειψη προοδευτικής λειτουργίας στο πεντάλ φρένων

Γιάννης Τσιρογιάννης

Στο Pathfinder.gr χρησιμοποιούμε Cookies σε μια σειρά από λειτουργίες που ενισχύουν την εμπειρία σας στο site μας. Μάθε περισσότερα

Αποδοχή