facebook pixel

Ford Fiesta ST: Ψυχοφάρμακο

Ένα γενναίο μικρό, ικανό να σκορπίσει χαμόγελα

Κόντρα στη ροή των καιρών, κόντρα στη μελαγχολική μας μιζέρια, κόντρα στη ρουτινιάρικη ερώτηση «πόσο καίει;» που αντικατέστησε το πάλαι ποτέ «πόσα πιάνει;», η Ford ρίχνει στο στίβο μάχης ένα γενναίο μικρό, ικανό να κλείσει στόματα, ή καλύτερα να σκορπίσει χαμόγελα...

Μια φορά και έναν καιρό ήταν τα GTi. Έτσι θα ξεκινά σε λίγα χρόνια την εισαγωγή του ο ιστορικός του μέλλοντος γύρω από τα αυτοκινητικά δρώμενα της δεκαετίας του '90, όταν τα μικρά GTi τρέλαιναν μικρά και μεγάλα αφεντικά, τα οποία γέμιζαν και ξαναγέμιζαν ασύστολα τα ρεζερβουάρ τους με βενζίνη. Αναμφίβολα, η δεκαετία με την κατακόρυφη αύξηση της αδρεναλίνης, αφού είχες τη δυνατότητα να ζήσεις τη στιγμή, να αποκτήσεις εκείνο το κίτρινο Punto GT που έστελνε το μυαλό σου στον ουρανό, κάθε φορά που ο υπερσυμπιεστής «έχτιζε» πίεση και τους αντίζηλους κάπου στο βάθος του εσωτερικού καθρέφτη. Ε λοιπόν, αν οι εποχές διαδέχονταν η μια την άλλη, χωρίς απρόοπτα, χωρίς δηλαδή να μεσολαβούσε η καταστροφική οικονομική κρίση, το σημερινό best seller των μικρών GTi δικαιωματικά θα ήταν το νέο Fiesta ST της Ford. Έχει όλα εκείνα τα στοιχεία που λατρεύεις σε τέτοιες κατασκευές, προσαρμοσμένα στην πραγματικότητα (και την τεχνολογία) της εποχής μας.

Αναγνωρίζω πως το Ford ουδεμία σχέση έχει σε στήσιμο (είναι έτη φωτός μπροστά) με το παλιό εκρηκτικό Fiat, το οποίο αναδείκνυε ως μέρος της γοητείας του τον υστερικό χαρακτήρα. Οι εποχές άλλαξαν σαφώς, το Fiesta ST καταθέτει ντοκτορά στο πώς αφομοιώνονται 182 ίπποι κάτω από ένα μικρό αμάξωμα και στο πώς βιδώνεται το εμπρός σύστημα στην άσφαλτο. Αναφέρομαι όμως στην αίσθηση, τις επιδόσεις και την πώρωση που νιώθεις πίσω από τα δυο αυτοκίνητα, αναλογικά πάντα με τις δύο διαφορετικές δεκαετίες. Και εδώ δεν χωρά αμφισβήτηση. Εάν πρέπει να βραβευτεί για κάτι η Ford τα τελευταία χρόνια, είναι για την εμμονή της να κατασκευάζει προσιτούς πύραυλους-ορόσημα της αυτοκίνησης. Όσο «πράσινο» και να μπήκε στην τετράτροχη ζωή μας λόγω περιβαλλοντικών αναγκών, στο μυαλό μας θα υπάρχει επ' άπειρον εκείνο το λαχανί Focus RS, ύμνος του απόλυτου σπορ. 

Πίσω στο σημερινό Fiesta ST, ένα από τα καλύτερα μικρά GTi όλων των εποχών (αν όχι το καλύτερο), χωρίς πολλές περιστροφές. Εξωτερικά, δεν είναι μόνο εκείνο το εκκεντρικό μπλε χρώμα που του πηγαίνει μούρλια, ούτε το σφηνοειδές προφίλ γνώριμο από την υπόλοιπη σειρά. Είναι το ρύγχος, ο ανασχεδιασμένος προφυλακτήρας με την αγριεμένη κυψελωτή μάσκα της Aston Martin, καθώς και οι 17άρες ζάντες που σε κάνουν να το θέλεις ακόμη περισσότερο. Όσο απομακρύνεσαι πεζός από το ST, τόσο γυρίζεις το βλέμμα σου και κοιτάζεις πάλι εκείνα τα σχιστά φωτιστικά, έτοιμα να καταπιούν όποιον τολμήσει να αντισταθεί. Στην ουρά, ο βαμμένος ψευτοδιαχύτης και τα δυο λατινικά γράμματα αρκούν να κάνουν τη διαφορά. 

Εσωτερικό

Εκτός από τα αλουμινένια πετάλια και το διακριτικό ST στο τιμόνι, δεν υπάρχουν άλλα στοιχεία διαφοροποίησης από τα απλά Fiesta
Εκτός από τα αλουμινένια πετάλια και το διακριτικό ST στο τιμόνι, δεν υπάρχουν άλλα στοιχεία διαφοροποίησης από τα απλά Fiesta

Ανοίγεις τη μεγάλη πόρτα. Τα ημιδερμάτινα τύπου μπάκετ καθίσματα με τα φουσκωμένα πλαϊνά υιοθετούν το λογότυπο της Recaro. Εκτός από τα αλουμινένια πετάλια και το διακριτικό ST στο τιμόνι, δεν υπάρχουν άλλα στοιχεία διαφοροποίησης από τα απλά Fiesta. Έχεις ήδη βολευτεί στην «πολεμίστρα», κάθεσαι χαμηλά με το σώμα σου να στηρίζεται ιδανικά στην παραμικρή κίνηση. Ο αυτόματος κλιματισμός, το ηχοσύστημα της Sony με οκτώ ηχεία και σύστημα SYNC, το δέρμα σε τιμόνι και επιλογέα, όπως και ο κρυφός φωτισμός ανήκουν στο βασικό εξοπλισμό του ST. Όπως και πράγματα που δεν φαίνονται με την πρώτη ματιά, οι 7 αερόσακοι, το ESP με λειτουργία Sport και hill holder, όλες οι ηλεκτρικές λειτουργίες συν τις 17άρες ζάντες αλουμινίου με το 40άρι προφίλ. Περί εργονομίας (τα πολλά μικροσκοπικά μπουτόν δημιουργούν θέμα) και πρακτικότητας, θεωρούμε ανόητο να επιμείνουμε σε ένα καυτό GTi, βασισμένο στο σουπερ μίνι της σειράς. 

Κατά τα άλλα, θα πούμε πως το πάνω τμήμα του ταμπλό καλύπτεται με μαλακό υλικό, ενώ οι διακόπτες των φλας, των υαλοκαθαριστήρων, όπως και οι περιστροφικοί του κλιματισμού, δεν αποχωρίζονται την αίσθηση του φθηνού. Πέρα από αυτό, μένει στο χρόνο να αξιολογηθεί η συναρμολόγηση, με τα χαμηλού προφίλ ελαστικά, τη σκληρή ανάρτηση και τους κακοτράχαλους ελληνικούς δρόμους να καταπονούν το πλαίσιο. Το Fiesta ST στη μια αποκλειστικά διαθέσιμη έκδοση εξοπλισμού τιμάται με 20.320 ευρώ (18.974 ευρώ με απόσυρση). Δεν είναι η ευκαιρία του αιώνα, ούτε όμως και δυσπρόσιτο, εξαρτάται πάντα με τί το συγκρίνεις.

Κινητήρας-κιβώτιο

Κάτω από το καπό του ισχυρότερου Fiesta παραγωγής ζει και αναπνέει ένας βενζινοκινητήρας 1.6 EcoBoost με άμεσο ψεκασμό καυσίμου, μεταβλητό χρονισμό βαλβίδων εισαγωγής-εξαγωγής και βέβαια τούρμπο. Αποδίδει 182 ίππους στις 5.700 σ.α.λ., και 24,5 kgm από τις 1.600 έως τις 5.000 σ.α.λ. Σημαντικό είναι για τους λάτρεις των απόλυτων επιδόσεων πως στη διαδικασία overboost η ροπή φτάνει στιγμιαία τα 29,6 kgm! Όλα αυτά, με το νέο ST να χρειάζεται σχεδόν 20% λιγότερη βενζίνη από το προηγούμενο δίλιτρο ατμοσφαιρικό, που κατηγορήθηκε για την «κούφια» αρχιτεκτονική στις χαμηλομεσαίες στροφές. Για να τελειώνουμε με τα νούμερα, τα πρώτα 100 χλμ./ώρα έρχονται σε 6,9'' και η τελική ταχύτητα φτάνει τα 220 χλμ./ώρα. 

Τον θέτεις σε λειτουργία και ξεκινάς. Στην πρώτη απότομη πίεση του δεξιού ποδιού η μελωδία της ευτυχίας με το μπάσο ήχο σε έχει «φτιάξει», ανυπομονείς για δράση. Το sound symposer είναι ένα ευεργετικό σύστημα που συγκεντρώνει τις επιθυμητές συχνότητες στέλνοντας τες απευθείας στην καμπίνα. Όσο τα χιλιόμετρα ανεβαίνουν αστραπιαία, τόσο σου έρχεται στο μυαλό μια λέξη από υποβαθμισμένη γειτονιά, τόσο χαρακτηριστική με πολύ νόημα, «βρωμόγκαζο». Ο 1600άρης αισθάνεσαι πως αποδίδει πολύ δύναμη σταθερά από τις 2.000 σ.α.λ. μέχρι και τις 6.000 σ.α.λ.! Όσο το στροφόμετρο σκαρφαλώνει στην κόκκινη περιοχή, τόσο κορυφώνεται και η επιτάχυνση. Ο δρόμος στενεύει, τα τοπία εναλλάσσονται γρήγορα και αρνείσαι με τη σειρά σου να ακούσεις οτιδήποτε άλλο, εκτός από το ξέσπασμα του κινητήρα. Στις ενδιάμεσες επιταχύνσεις το πάρτι συνεχίζεται. Το ST καταπίνει τα πάντα, από χιλιόμετρα μέχρι μεταλλικό πολτό που καθυστερεί την διασκέδασή σου. Τι γίνεται με την λυπητερή; Δύσκολο να κατέβεις από το γκάζι, οπότε σε αυτή την περίπτωση τα 9,0 λίτρα ανά 100 χιλιόμετρα τα έχεις στο τσεπάκι. Με λίγη αυτοσυγκράτηση όμως, πέφτεις στα 7,9 λίτρα ανά 100 χλμ. υπό φυσιολογική χρήση σε ταξίδι, οπότε χαλάλι το τίμημα. Σύμμαχος του κινητήρα ένα πολύ πρόθυμο χειροκίνητο κιβώτιο (θα θέλαμε λίγο μικρότερες διαδρομές) έξι σχέσεων με ιδανική κλιμάκωση. Αναμφισβήτητα μέσα στο «πυροβολημένο» κλίμα και αυτό...

Οδηγώντας

Το σύστημα διεύθυνσης είναι ακριβές και άμεσο, αλλά αποκτά την σπορ υπόσταση μόνο όταν ο ρυθμός ανέβει αισθητά
Το σύστημα διεύθυνσης είναι ακριβές και άμεσο, αλλά αποκτά την σπορ υπόσταση μόνο όταν ο ρυθμός ανέβει αισθητά

Με μόνιμη συνοδεία στ' αυτιά σου το γρύλισμα της ατίθασης γάτας που ψάχνει θύμα, αναζητάς απεγνωσμένα λίγο χώρο και λίγο χρόνο για να ξεδιπλώσεις το ταλέντο και τις αρετές του ST. Αναγκαστικά παρασύρεσαι, αυξάνοντας το ρυθμό. Βγαίνοντας πιο έξω από την πόλη, στον απαραίτητο επαρχιακό με τις πολλές απανωτές στροφές, το Fiesta μετατρέπεται εύκολα σε εργαλείο αναψυχής. Οι κλίσεις του αμαξώματος είναι ανύπαρκτες, η ανάρτηση δουλεύει άριστα και το μπροστινό σύστημα αισθάνεσαι να είναι μόνιμα καρφωμένο στο οδόστρωμα ακολουθώντας πιστά τις εντολές. Μόνο όταν η επιφάνειά του τελευταίου αποδειχθεί λεία σαν γυαλί, θα ανακαλύψεις την υποστροφή. Είναι τόσο καλά στημένο αυτό το πράμα, που το καταλαβαίνεις στις εξόδους των καμπών, όταν βρίσκει εντυπωσιακή πρόσφυση (κάνει πολύ καλή δουλειά το torque vectoring), κερδίζοντας χρόνο στην επιτάχυνση. Στο πνεύμα της κατασκευής βρίσκεται και το πίσω τμήμα με δυνατότητα συμμετοχής σύμφωνα πάντα με τις ορέξεις σου.

Ακόμη και το ESP, ο φύλακας άγγελος, διαθέτει στάδια εμπλοκής μέχρι και την πλήρη απενεργοποίηση, ούτως ώστε να μην παρεμβαίνει όταν έχεις αποφασίσει να χαρείς, παίρνοντας την κατάσταση αποκλειστικά στα χέρια σου. Το σύστημα διεύθυνσης είναι ακριβές και άμεσο, αλλά αποκτά την σπορ υπόσταση μόνο όταν ο ρυθμός ανέβει αισθητά. Τότε είναι που εκτιμάς και την επιλογή των χαμηλοπρόφιλων (σειράς 40) ελαστικών, αλλά και της πολύ σφιχτής σε ρύθμιση ανάρτησης (χαμηλωμένη κατά 1,5 πόντο). Στις χαμηλές ταχύτητες, επόμενο είναι η άνεση στους «κρατήρες» που επικρατούν στο εγχώριο οδικό δίκτυο να είναι περιορισμένη, στοιχείο όμως αναμενόμενο για το καλύτερο μικρό GTi των τελευταίων ετών. Αυτό που σε ενδιαφέρει όταν έχεις πάρει φόρα και μαζεύεις εύκολα χιλιόμετρα, είναι πώς αντιδρούν τα φρένα. Η απάντηση είναι πως έχουν θετική αίσθηση και δεν θα σε φέρουν σε δύσκολη θέση, κουράζονται όμως όπως ήταν φυσικό σχετικά γρήγορα, έχοντας σημαντικό έργο να επιτελέσουν. 

Συμπέρασμα

Ένας μικρός «δαίμονας», ένα driver' s car έτοιμο να σε κερδίσει με το στήσιμο «από τα παλιά», ένας φονέας γιγάντων που ηδονίζεσαι να βλέπεις και να οδηγείς, ακόμη και στην πλέον αδιάφορη καθημερινή διαδρομή. Το Fiesta ST όχι μόνο κερδίζει το βραβείο του πιο συμμετοχικού GTi τσέπης, αλλά πολύ περισσότερο προκαλεί με τις επιδόσεις και το αγριεμένο «μούγκρισμα» του κινητήρα του. Αν οι εποχές ήταν φυσιολογικές οικονομικά, το Fiesta ST -πέραν του ότι είναι εξαιρετικό σε όλους τους «καυτούς» τομείς και δεν είναι τόσο ακριβό- θα ήταν απευθείας το επόμενο είδωλο σε τροχούς, κάθε συνοικίας, κάθε λαϊκού ήρωα, κάθε ανήσυχου πιτσιρικά. Εμείς το χαρήκαμε ιδιαίτερα και το προτείνουμε ανεπιφύλακτα. 

Ξεχνάς την περίεργη εργονομία και τους διακόπτες με την «ψεύτικη» αίσθηση και εστιάζεις στα δυο λατινικά γράμματα, στην κορυφαία θέση οδήγησης, απόρροια και των τύπου μπάκετ καθισμάτων της Recaro 
Κυκλοφορώ, οπλοφορώ, πυροβολώ, το Fiesta ST επιταχύνει, στρίβει και ενθουσιάζει, όπως ακριβώς το είχες στο μυαλό σου

ΥΠΕΡ
- Κινητήρας
- Επιδόσεις
- Οδική συμπεριφορά
- Σπορ αίσθηση
- Ήχος κινητήρα

ΚΑΤΑ
- Άνεση
- Η κόπωση των φρένων

Γιάννης Τσιρογιάννης

Στο Pathfinder.gr χρησιμοποιούμε Cookies σε μια σειρά από λειτουργίες που ενισχύουν την εμπειρία σας στο site μας. Μάθε περισσότερα

Αποδοχή