facebook pixel

Discovery: Ο Ερμής στην Αμφίπολη απεικονίζει τον Μέγα Αλέξανδρο

Τσανγκ: Ο Ερμής στο ψηφιδωτό της Αμφίπολης είναι ο Μέγας Αλέξανδρος

Στην εκτίμηση ότι στην Αμφίπολη βρέθηκε το καλύτερο πορτραίτο του Μεγάλου Αλεξάνδρου προβαίνει το Discovery.

Συγκεκριμένα, ο συγγραφέας Άντριου Τσανγκ μιλάει στο Discovery και αναλύει την άποψή του γιατί το ψηφιδωτό αυτό θα μπορούσε να είναι το πιο άρτιο πορτραίτο του Μεγάλου Αλεξάνδρου σε νεαρή ηλικία. Μέσω αυτής της άποψης, ο Τσανγκ εκτιμά ότι ενδυναμώνεται η θεωρία πως στον τάφο είναι θαμμένη η Ολυμπιάδα, μητέρα του Μακεδόνα Βασιλιά.

«Το ψηφιδωτό απεικονίζει τον Ερμή, τον Πλούτωνα και την Περσεφόνη. [Αλλά] στην πραγματικότητα, η αναπαράσταση της αρπαγής της Περσεφόνης έχει ανθρώπινες αντιστοιχίες», υποστηρίζει ο Αντριου Τσανγκ, συγγραφέας του βιβλίου Αναζητώντας τον τάφο του Μεγάλου Αλεξάνδρου.

«Πιστεύω ότι η Περσεφόνη αναπαριστά το πρόσωπο της γυναίκας που είναι θαμμένη στον τάφο, η οποία οδηγείται στον Κάτω Κόσμο», σημειώνει. Αυτό σημαίνει ότι πρόκειται για κάποια σημαντική βασίλισσα της Μακεδονίας, η οποία πέθανε κάπου ανάμεσα στο 325-300 π.Χ., πιθανότατα στην Αμφίπολη, οπότε μπορούμε να υποθέσουμε ότι πρόκειται για την Ολυμπιάδα ή τη Ρωξάνη.

Ο Αντριου Τσανγκ θεωρεί πιο πιθανό το ενδεχόμενο στον τάφο να βρίσκεται η Ολυμπιάδα, από τη στιγμή που οι αρχαιολόγοι ανακάλυψαν τις Σφίγγες και τα γυναικεία αγάλματα των Καρυάτιδων στο εσωτερικό του τάφου. Ο ερευνητής, άλλωστε, επισημαίνει και τα όσα ανέφερε η γ.γ. του υπουργείου Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη, πως «οι σκηνές αυτές συνδέονται με τις λατρείες του κάτω κόσμου, με την Ορφική λατρεία- κάθοδος στον Άδη- και με τις διονυσιακές τελετές».

Η αντιστοιχία με την κοκκινομάλλα Περσεφόνη

Στη συνέχεια, ο Τσανγκ υποστηρίζει την άποψή του πως στον τάφο βρίσκεται η Ολυμπιάδα, κάνοντας ειδική μνεία στην κοκκινομάλλα Περσεφόνη που απεικονίζεται στο ψηφιδωτό. 

«Η Ρωξάνη, η σύζυγος του Μεγάλου Αλεξάνδρου, προερχόταν από την περιοχή του σημερινού Αφγανιστάν, κάτι που καθιστά εξαιρετικά σπάνια την πιθανότητα να είναι στην πραγματικότητα κοκκινομάλλα. Στον αντίποδα, η Ολυμπιάδα προερχόταν από τους Μολοσσούς της Ηπείρου, όπου τα κόκκινα μαλλιά ήταν κάτι το συνηθισμένο» λέει ο συγγραφέας στο Discovery.

"Πιθανόν η Ολυμπιάδα να είχε κόκκινα μαλλιά, όπως η Περσεφόνη του ψηφιδωτού"
"Πιθανόν η Ολυμπιάδα να είχε κόκκινα μαλλιά, όπως η Περσεφόνη του ψηφιδωτού"

Τα άλλα δύο πρόσωπα του τάφου

Μάλιστα, στην ανάλυσή του, ο Τσανγκ πάει ένα βήμα παραπέρα και ισχυρίζεται ότι τα άλλα δύο πρόσωπα του ψηφιδωτού, ο Ερμής και ο Πλούτωνας, έχουν σημαντικές ομοιότητες με τους δύο «πρωταγωνιστές» της ζωής της Ολυμπιάδας.

Ο Πλούτωνας έχει μορφή που μοιάζει αρκετά στον Φίλιππο Β', σύζυγο της Ολυμπιάδας και πατέρα του Αλέξανδρου. Είναι εστεμμένος σαν βασιλιάς και έχει γυρισμένη τη δεξιά πλευρά του κεφαλιού του. Το δεξί μάτι του Φιλίππου ήταν παραμορφωμένο, εξαιτίας μιας πληγής από βέλος κατά τη διάρκεια μάχης.

"Ο Πλούτωνας έχει μορφή που μοιάζει αρκετά στον Φίλιππο Β'"
"Ο Πλούτωνας έχει μορφή που μοιάζει αρκετά στον Φίλιππο Β'"

«Είναι βέβαια αρκετά ειρωνικό να απεικονίζεται ο Φίλιππος στο ψηφιδωτό, καθώς, υπάρχουν αρκετές φήμες που θέλουν την Ολυμπιάδα να είχε σχέση με τη δολοφονία του», αναφέρει ο Τσανγκ και προσθέτει: «Η εικόνα του Ερμή είναι, όμως, εκείνη που μου δημιουργεί ερωτήματα».

Αν πρόκειται για κάποιον που ηγείται της πομπής για την κάθοδο της Ολυμπιάδας στον Αδη θα έπρεπε να είναι ένα πρόσωπο πολύ κοντά στην βασίλισσα. Ο Τσανγκ σημειώνει ότι στο ψηφιδωτό ο Ερμής μοιάζει με έναν νεαρό άνδρα κοντά στα 20 και αναρωτιέται «Ποιος ήταν κοντά στα 20 του χρόνια, όταν ο Φίλιππος δολοφονήθηκε, και ήταν κοντά στον βασιλιά και τη βασίλισσα των Μακεδόνων;»

«Η απάντηση είναι προφανής: Ο Μέγας Αλέξανδρος», σημειώνει ο Τσανγκ ο οποίος επισημαίνει ότι στο ψηφιδωτό είναι έκδηλη η ομοιότητα μεταξύ του Ερμή και της Περσεφόνης, κάτι που θα μπορούσε να οδηγήσει στο συμπέρασμα ότι πρόκειται για μητέρα και γιο.

Στο ψηφιδωτό ο Ερμής μοιάζει με έναν νεαρό άνδρα κοντά στα 20. Είναι ο Μέγας Αλέξανδρος;
Στο ψηφιδωτό ο Ερμής μοιάζει με έναν νεαρό άνδρα κοντά στα 20. Είναι ο Μέγας Αλέξανδρος;

Το άρθρο του Αντριου Τσανγκ φέρει τον τίτλο στα αγγλικά «Is the Mother of Alexander the Great in the Tomb at Amphipolis? Part 5: The Family of the Occupant», και εντός του άρθρου υπάρχουν άλλα πορτρέτα του Μεγάλου Αλεξάνδρου για να στηρίξει τη θεωρία του.

Ποιος είναι ο Αντριου Τσανγκ

Ο Τσανγκ σπούδασε Φυσικές Επιστήμες στο Κέμπριτζ και εργάζεται ως ειδικός στο Μπρίστολ του Ηνωμένου Βασιλείου. Συχνά εμφανίζεται στα ρεπορτάζ της τηλεόρασης του National Geographic σχετικά με τον τάφο του Μεγάλου Αλεξάνδρου.

Το έργο του περιστρέφεται γύρω από την περιπετειώδη διαδρομή στην Ιστορία του Μεγάλου Αλεξάνδρου, και ασχολείται ενεργά με την αναζήτηση του τάφου του. 

Ο Τσανγκ αναζητά τον χαμένο τάφο του Μεγάλου Αλεξάνδρου από το 1998. Δημοσιεύει, συχνά, τα άρθρα του στο περιοδικό Greece & Rome, καθώς και στο American Journal of Ancient History. Έγραψε, ακόμη, το βιβλίο The Lost Tomb of Alexander the Great, το οποίο δημοσιεύτηκε στη Μεγάλη Βρετανία το 2004.

Μια από τις θεωρίες του Τσανγκ είναι ότι οι Αλεξανδρινοί έδωσαν πιθανόν μια νέα ταυτότητα στη σορό του Αλεξάνδρου όταν ο Αυτοκράτορας Θεοδόσιος απαγόρευσε τον παγανισμό το 391 μ.Χ., και η θεωρία αυτή βρήκε διεθνή απήχηση το 2004.

Σε νέο του βιβλίο, το 2007, συνδέει τη σορό του Αλεξάνδρου με τη βασιλική του Αγίου Μάρκου στη Βενετία. 

Λεπτομέρειες για τα βιβλία και τα άρθρα του βρίσκει κανείς στα alexanderstomb.com και alexanderslovers.com, όπου υπάρχουν βίντεο, φωτογραφίες, νέα, καθώς και μια τεράστια συλλογή από αρχαίες τοιχογραφίες και χάρτες.

Στο Pathfinder.gr χρησιμοποιούμε Cookies σε μια σειρά από λειτουργίες που ενισχύουν την εμπειρία σας στο site μας. Μάθε περισσότερα

Αποδοχή