facebook pixel

Πρωτογενες πλεονασμα 2,9% - Ρυθμος αναπτυξης 2,9% - Μειωση ανεργιας και δημοσιου χρεους στο 160% του ΑΕΠ - Μειωση εκτακτης εισφορας κατα 30% -Ρυθμισεις για οφειλες

Προϋπολογισμό ρίσκων κατέθεσε η κυβέρνηση στη Βουλή

Κατατέθηκε το προσχέδιο του Προϋπολογισμού, με αέρα αισιοδοξίας αλλά και ρίσκου

Το προσχέδιο του προϋπολογισμού 2015, που κατατέθηκε σήμερα στη Βουλή διαπνέεται από αισιοδοξία τόσο ως προς τους στόχους του όσο και ως προς την καλή εκτέλεση του ενώ τελεί υπό αίρεση ορισμένων μεγεθών λόγω της επεξεργασίας τους μέχρι την οριστικοποίηση και ψήφιση του αλλά και υπό το άγρυπνο μάτι της τρόικας η οποία, σύμφωνα με υψηλόβαθμο στέλεχος του Υπουργείου Οικονομικών, «δεν έχει εκφράσει ούτε συμφωνία, ούτε διαφωνία» και «θα τα παρακολουθεί όλα» έως και το τελικό κείμενο του προϋπολογισμού.

Τον τόνο στο πνεύμα των φοροελαφρύνσεων που επιδιώκει να περάσει ο προϋπολογισμός –παραμένοντας ωστόσο πιστός στις μνημονιακές υποχρεώσεις της χώρας μας- είχε δώσει ο πρωθυπουργός πριν από περίπου ένα μήνα από το βήμα της 79ης ΔΕΘ. Στην ίδια γραμμή εμφανίστηκε ο Αντ. Σαμαράς στην ομιλία του το Σάββατο στις εκδηλώσεις για τα 40χρονα της ΝΔ.

Το προσχέδιο του προϋπολογισμού 2015, που παρουσίασε το μεσημέρι ο υπουργός αναπληρωτής Οικονομικών Χρ. Σταϊκούρας προβλέπει πρωτογενές πλεόνασμα 2,9% του ΑΕΠ ή 5,4 δισ.ευρώ, ρυθμό ανάπτυξης 2,9%, περαιτέρω μείωση της ανεργίας και του δημόσιου χρέους στο 160% του ΑΕΠ. Προβλέπεται επίσης ότι θα είναι ο πρώτος ισοσκελισμένος προϋπολογισμός αφού το δημοσιονομικό έλλειμμα υπολογίζεται στο 0,2%.

Στις προβλέψεις του προϋπολογισμού έχουν ενσωματωθεί: μείωση της έκτακτης εισφοράς κοινωνικής αλληλεγγύης κατά 30%, όπως και το νέο πλαίσιο ρύθμισης οφειλών προς το Δημόσιο και τα Ταμεία, βάσει πολλών δόσεων. Για την αποκατάσταση των μισθών δικαστικών και ενστόλων έχουν προβλεφθεί κονδύλια 541 εκατ.ευρώ, με τις αυξήσεις να ξεκινούν από τον Ιούλιο του 2014.

Σύμφωνα με τα όσα είπε ο κ. Σταϊκούρας στο Προσχέδιο του Κρατικού Προϋπολογισμού του 2015 προβλέπεται:

  • Το ΑΕΠ να αυξηθεί κατά 2,9%. Η αύξηση προβλέπεται να προέλθει, κυρίως, από την ανάκαμψη της ιδιωτικής κατανάλωσης και την ενίσχυση των επενδύσεων και των εξαγωγών.Εκτιμάται ότι θετικές επιδράσεις θα έχουν η υλοποίηση των επενδυτικών σχεδίων από πόρους του ΕΣΠΑ, της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων και του νεοσυσταθέντος Ελληνικού Επενδυτικού Ταμείου, η συνέχιση της διαδικασίας αποπληρωμής ληξιπρόθεσμων οφειλών του Δημοσίου προς τον ιδιωτικό τομέα, η περαιτέρω βελτίωση της ανταγωνιστικότητας και η ενίσχυση της εμπιστοσύνης στην Ελληνική οικονομία. Σημαντική προβλέπεται να είναι και η βελτίωση στις συνθήκες ρευστότητας της οικονομίας, που αναμένεται να επηρεαστούν θετικά από την ολοκλήρωση της διαδικασίας ενίσχυσης της κεφαλαιακής επάρκειας των τραπεζών και από την προβλεπόμενη, μερική, χαλάρωση της νομισματικής πολιτικής στην Ευρωζώνη μετά την απόφαση να διεξαχθούν μια σειρά από στοχευμένες πράξεις μακροπρόθεσμης αναχρηματοδότησης. Θετικές επιδράσεις στην οικονομική δραστηριότητα, χωρίς να έχουν ακόμη ποσοτικά προσδιορισθεί, αναμένεται να έχουν η αύξηση της ιδιωτικής κατανάλωσης λόγω της μείωσης του ΕΦΚ στο πετρέλαιο θέρμανσης, η πλήρης απόδοση - σε ετήσια βάση - του μέτρου της μείωσης των ασφαλιστικών εισφορών που άρχισε να ισχύει από τα μέσα του 2014, η αύξηση της μεταφερόμενης επίδρασης του 2014 στο 2015 καθώς η εξέλιξη του ΑΕΠ στα 2 τελευταία τρίμηνα του 2014 αναμένεται θετική και η συνέχιση, βάσει των σημερινών ενδείξεων, της μεγάλης αύξησης του τουρισμού και το 2015. Βέβαια, από την άλλη πλευρά, υπάρχουν υψηλοί και αυξημένοι κίνδυνοι και αβεβαιότητες που προέρχονται από το εξωτερικό περιβάλλον.
  • Το ποσοστό ανεργίας, αντιδρώντας με κάποιο βαθμό υστέρησης στην πορεία της οικονομικής δραστηριότητας, προβλέπεται να μειωθεί. Εκτιμάται ότι θα διαμορφωθεί, σε εθνικολογιστική βάση, στο 22,5% του εργατικού δυναμικού, από 24,5% το 2014. Η απασχόληση προβλέπεται να αυξηθεί κατά 2,6%.
  • Το πρωτογενές πλεόνασμα της Γενικής Κυβέρνησης εκτιμάται ότι θα διαμορφωθεί στα 5,4 δισ. ευρώ ή στο 2,9% του ΑΕΠ, περίπου στο στόχο του Προγράμματος. Κυρίως εξαιτίας της επιστροφής της οικονομίας σε διαδικασία οικονομικής μεγέθυνσης. Έτσι, προβλέπεται αύξηση των φορολογικών εσόδων, χωρίς νέες πρόσθετες φορολογικές επιβαρύνσεις των πολιτών.
    Στο Προσχέδιο μάλιστα ενσωματώνεται η μείωση κατά 30% της έκτακτης εισφοράς αλληλεγγύης, η διατήρηση στο 13% του ΦΠΑ στην εστίαση, η μείωση κατά 30% του ΕΦΚ στο πετρέλαιο θέρμανσης διατηρώντας τα διευρυμένα κριτήρια χορήγησης του επιδόματος, η μείωση - από εφέτος - των ασφαλιστικών εισφορών, η βελτίωση του πλαισίου ρυθμίσεων ληξιπρόθεσμων φορολογικών και ασφαλιστικών υποχρεώσεων, η ενίσχυση των εισοδημάτων των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας.
  • Το ισοζύγιο της Γενικής Κυβέρνησης προβλέπεται ισοσκελισμένο. Εκτιμάται δημοσιονομικό έλλειμμα 0,2% το 2015, από 0,8% το 2014 και 1,9% το 2013. Και αυτή η εκτίμηση δεν περιλαμβάνει πιθανές θετικές επιδράσεις από τη μεταφορά της καλύτερης εκτέλεσης - στο σκέλος των λειτουργικών δαπανών - του 2014 στο 2015, την προσδοκόμενη βελτίωση των αποτελεσμάτων των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης και των νομικών προσώπων κατά το 2ο εξάμηνο του 2014, την εφαρμογή συντελεστή βιωσιμότητας στα ταμεία επικουρικής ασφάλισης, την εξοικονόμηση πόρων από την ολοκλήρωση της επισκόπησης δαπανών σε 6 Υπουργεία και τους εποπτευόμενους φορείς τους, τις δευτερογενείς επιπτώσεις από τη μείωση των ασφαλιστικών εισφορών, την υλοποίηση διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων, τη βελτίωση της ρευστότητας μετά την επαναφορά του Ελληνικού Δημοσίου, των τραπεζών και των επιχειρήσεων στις διεθνείς αγορές, τη χρήση εργαλείων χαλάρωσης της νομισματικής πολιτικής αρμοδιότητας της ΕΚΤ. Βέβαια δεν παραγνωρίζονται οι αβεβαιότητες και οι κίνδυνοι. Οι περισσότεροι κίνδυνοι εντοπίζονται στους φορείς της Γενικής Κυβέρνησης, όχι στο Κράτος. Σχετίζονται με τα μεγέθη του Προϋπολογισμού των νομικών προσώπων δημόσιου και ιδιωτικού δικαίου και των ΟΤΑ (Δήμοι και Περιφέρειες), με την εισπραξιμότητα ασφαλιστικών εισφορών, με την υπέρβαση της συνταξιοδοτικής δαπάνης λόγω αυξημένου αριθμού νέων συνταξιούχων, με την υπέρβαση δαπανών σε κατηγορίες παροχών ασθένειας που δεν εφαρμόζονται μηχανισμοί αυτόματης επιστροφής. Σε κάθε περίπτωση, καταβάλλεται συντονισμένη προσπάθεια περιορισμού τους.
  • Το χρέος της Γενικής Κυβέρνησης προβλέπεται ότι θα διαμορφωθεί στα 316 δισ. ευρώ ή στο 168% του ΑΕΠ. Μειωμένο κατά 7 ποσοστιαίες μονάδες του ΑΕΠ έναντι του 2014.
    Η μείωση αυτή οφείλεται, κυρίως, στην επίτευξη σημαντικού πρωτογενούς πλεονάσματος και στη μεγέθυνση της οικονομίας. Οι δαπάνες για τόκους χρέους της Κεντρικής Διοίκησης προβλέπονται να διαμορφωθούν στα 5,9 δισ. ευρώ, μειωμένες κατά 200 εκατ. ευρώ σε σχέση με το Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα. 

Σε ότι αφορά τα έσοδα και τις δαπάνες του Κρατικού Προϋπολογισμού για το 2015:

    • Τα καθαρά έσοδα του Κρατικού Προϋπολογισμού προβλέπεται να διαμορφωθούν στα 50,7 δισ. ευρώ, αυξημένα περίπου κατά 1 δισ. ευρώ έναντι του 2014.
    • Οι πρωτογενείς δαπάνες προβλέπεται να διαμορφωθούν στα 41,8 δισ. ευρώ, αυξημένες κατά 380 εκατ. ευρώ έναντι του Μεσοπρόθεσμου Προγράμματος, κυρίως λόγω της προβλεπόμενης καταβολής αυξημένων αποδοχών των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας, εν ενεργεία και συνταξιούχων.
    • Το ύψος του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων προβλέπεται να διαμορφωθεί στα 6,4 δισ. ευρώ, όσο προβλέπονταν και στο Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα.
    • Η αναπτυξιακή πολιτική προωθείται με την εντατικοποίηση των ενεργειών για ολοκλήρωση των προγραμμάτων του ΕΣΠΑ 2007-2013 και την επίσπευση των ενεργειών για έναρξη υλοποίησης των προγραμμάτων της νέας περιόδου 2014-2020.
    • Ειδικά, όσον αφορά την υλοποίηση των επιχειρησιακών προγραμμάτων της νέας περιόδου 2014-2020, επιχειρείται η εμπροσθοβαρής απορρόφηση πόρων για την ενίσχυση της απασχόλησης και της επιχειρηματικότητας».

Η τρόικα

Όσον αφορά στην αντίδραση της τρόικας, υψηλόβαθμο παράγοντα του Υπουργείου Οικονομικών, σημείωνε οτι τα τελευταία χρόνια η Ελλάδα έχει αποκτήσει ένα «καλό ιστορικό» στις προβλέψεις της για τα δημοσιονομικά μεγέθη και πλέον αυτές δεν μπορούν να αμφισβητηθούν έντονα από τους εκπροσώπους των δανειστών. Το ίδιο στέλεχος επεσήμανε ότι στο προσχέδιο του προϋπολογισμού θα υπάρχουν «ανοδικά και καθοδικά ρίσκα», τα οποία είτε θα επαληθευτούν είτε όχι, στο τελικό κείμενο του προϋπολογισμού.

Ο ίδιος παράγοντας του Υπουργείου θέλοντας να δικαιολογήσει την αισιοδοξία του για την πορεία εκτέλεσης του φετινού προϋπολογισμού επικαλέστηκε τα στοιχεία που υπάρχουν για τα έσοδα του Σεπτεμβρίου, προ επιστροφών φόρων, τα οποία αναφέρεται ότι κινήθηκαν ελαφρώς υψηλότερα από τους στόχους και κατά 16% υψηλότερα από τον Σεπτέμβριο του 2013. Παράλληλα, αν και δεν υπάρχει εικόνα για τις εισπράξεις από τον ΕΝΦΙΑ, οι πρώτες εκτιμήσεις κάνουν λόγο για «ικανοποιητική πορεία», καθώς ο Σεπτέμβριος ήταν ο πρώτος μήνας καταβολής του φόρου.

Στο Pathfinder.gr χρησιμοποιούμε Cookies σε μια σειρά από λειτουργίες που ενισχύουν την εμπειρία σας στο site μας. Μάθε περισσότερα

Αποδοχή