facebook pixel

Fiat Panda Trekking 0.9 T: Η ενδιάμεση λύση

Μια ειδική υπερυψωμένη έκδοση του Panda χωρίς τετρακίνηση, αλλά με λάστιχα εκτός δρόμου και εξελιγμένο σύστημα ελέγχου πρόσφυσης, προσφέρει μία ενδιαφέρουσα λύση χαμηλού κόστους για όσους ζουν σε προάστια με κακούς δρόμους και δύσκολες συνθήκες το χειμώνα, διευρύνοντας ακόμα περισσότερο το κοινό στο οποίο απευθύνεται το ιταλικό μπεστ σέλερ.

Η τάση για δημιουργία αυτοκινήτων που μοιάζουν αλλά δεν είναι εκτός δρόμου, έχοντας απλώς αυξημένο ύψος από το έδαφος και πιο «εκδρομική» εμφάνιση, αλλά όχι τετρακίνηση με το πρόσθετο κόστος (και βάρος) που αυτή συνεπάγεται, είναι πλέον γενικευμένη και αφορά μικρά και μεγάλα αυτοκίνητα εκτός δρόμου. Μέσα σ' αυτό το πλαίσιο η Fiat, παρουσίασε παράλληλα με το 4x4 και μία τέτοια "Light" έκδοση ελεύθερου χρόνου του Panda, προσπαθώντας να διευρύνει όσο το δυνατό περισσότερο το κοινό του. Και η αλήθεια είναι ότι οι Ιταλοί προσπάθησαν, με δεδομένη τη μπροστινή κίνηση, να δώσουν κάποιες παραπάνω δυνατότητες κίνησης και σε ολισθηρές επιφάνειες, εκτός από την κίνηση σε ανώμαλο οδόστρωμα που διευκολύνει το αυξημένο ύψος από το έδαφος. Έτσι το Trekking εφοδιάστηκε με στάνταρ λάστιχα εκτός δρόμου (M+S) ίδια με του τετρακίνητου, αλλά και το ειδικά ρυθμισμένο σύστημα ελέγχου πρόσφυσης Traction+, που βελτιώνει τον έλεγχο του αυτοκινήτου σε ολισθηρές επιφάνειες με ειδικά επιλεγμένο πρόγραμμα προοδευτικής λειτουργίας και με προσομοίωση λειτουργίας μπλοκέ διαφορικού όταν το αυτοκίνητο κινείται με ταχύτητα μέχρι 30 χλμ./ώρα.

Από εκεί και πέρα σταματούν οι διαφορές και αρχίζουν οι ομοιότητες με το τετρακίνητο και τα άλλα προσθιοκίνητα Panda. Μιλάμε βεβαίως για ένα μοντέλο που είναι βασισμένο σε ένα μίνι αυτοκίνητο πόλης, οπότε δεν περιμένει κανείς «οικογενειακούς» χώρους. Πρόκειται όμως για πραγματικό τετραθέσιο και τέσσερις ενήλικοι θα μεταφερθούν χωρίς υπερβολικό στρίμωγμα, με επαρκή «αέρα» πάνω από τα κεφάλια τους λόγω του χαρακτηριστικό ψηλού σχήματος του αυτοκινήτου και με επίσης επαρκή χώρο για τα πόδια των πίσω επιβατών, αν οι μπροστινοί είναι μέχρι 1,80 μ. Το σημαντικό είναι, ότι αυτό το εσωτερικό είναι γενικά πολύ λειτουργικό, με πολύ καλούς χώρους και για μικροπράγματα (υπάρχει και το χαρακτηριστικό ράφι στο ταμπλό, εκτός από το κλειστό ντουλαπάκι, που επιτρέπει τη μεταφορά αρκετών αντικειμένων), δημιουργώντας μια εικόνα εξαιρετικής πρακτικότητας. Ο χώρος αποσκευών είναι από τους μεγαλύτερους της κατηγορίας των μίνι, με χωρητικότητά που φτάνει τα 225 λίτρα. Αυτό οριοθετεί και τη χρήση του αυτοκινήτου, αφού αυτή η χωρητικότητα δεν μπορεί φυσικά να εξυπηρετήσει 4 άτομα σ' ένα ταξίδι.

Το εσωτερικό δείχνει προσεγμένο, με καλό διάκοσμο και αρκετά γεροδεμένη κατασκευή που δεν αφήνει  περιθώρια για τριγμούς και θορύβους
Το εσωτερικό δείχνει προσεγμένο, με καλό διάκοσμο και αρκετά γεροδεμένη κατασκευή που δεν αφήνει περιθώρια για τριγμούς και θορύβους

Η θέση οδήγησης είναι αρκετά καλή, οι ρυθμίσεις καθίσματος και τιμονιού είναι επαρκείς και η γενική εργονομία είναι σωστή, αλλά η ρύθμιση της πλάτης του καθίσματος είναι κλιμακωτή και όχι συνεχής, κάτι που σημαίνει ότι μπορεί να υπάρξουν και κάποιοι που δεν θα βρουν με απόλυτη ακρίβεια τη θέση πουν του βολεύει. Κατά τα άλλα, πάντως, το αυτοκίνητο δεν προσφέρει έδαφος για κριτική, ενώ καλή είναι η εικόνα του και στο τομέα της ποιότητας. Προφανώς δεν υπάρχουν πολυτέλειες και μαλακά πλαστικά, κανείς δεν περιμένει κάτι τέτοιο σε μίνι αυτοκίνητα, αλλά το εσωτερικό δείχνει προσεγμένο, με καλό διάκοσμο και αρκετά γεροδεμένη κατασκευή (όπως άλλωστε ήταν και στο προηγούμενο Panda) που δεν αφήνει  περιθώρια για τριγμούς και θορύβους. Η τιμή του Trekking ξεκινάει από 12.340 ευρώ χωρίς απόσυρση (12.040 με απόσυρση), μ' ένα πληρέστατο επίπεδο εξοπλισμού που περιλαμβάνει ESP, 4 αερόσακους (μπροστινούς-κεφαλής), κλιματισμό, ηλεκτρικά παράθυρα εμπρός, κεντρικό κλείδωμα με τηλεχειρισμό, ηλεκτρικά ρυθμιζόμενους και θερμαινόμενους καθρέφτες, προβολείς ομίχλης, ζάντες αλουμινίου, ραδιο-CD με MP3 και σύστημα Start & Stop.

O δικύλινδρος υπερτροφοδοτούμενος κινητήρας TwinAir 0.9, με τους 85 ίππους είναι πλέον παλιός μας γνώριμος, αφού χρησιμοποιείται σε πολλά μοντέλα της Fiat που έχουμε δοκιμάσει πρόσφατα. Απολύτως επαρκής σε δύναμη για το αυτοκίνητο και με ροπή αντίστοιχη με αυτήν ενός καλού ατμοσφαιρικού 1.4, έχει παρ' όλα αυτά και κάποιους περιορισμούς λόγω της δικύλινδρης αρχιτεκτονικής του. Κατ' αρχάς ένας 2κύλινδρος κινητήρας δεν μπορεί να έχει τόσο ομαλή λειτουργία όσο ένας 4κύλινδρος και ο αυξημένος θόρυβος δεν έχει αποφευχθεί. Επίσης, ο TwinAir δεν δείχνει τόσο «γεμάτος» σαν τους 4κύλινδρους Multiair και χρειάζεται να φτάσεις στις 3.000 στροφές για να νιώσεις τη δύναμή του, ενώ και στις υψηλές στροφές τα όρια τη απόδοσής του έρχονται πιο γρήγορα απ' ότι στους μεγαλύτερου κυβισμού 4κύλινδρους κινητήρες.

Η καλύτερη περιοχή λειτουργίας του, λοιπόν, είναι οι μεσαίες στροφές και αν κρατιέσαι εκεί, το αυτοκίνητο δεν μένει πίσω στην κίνηση, «ακούει» στο πάτημα του γκαζιού και μπορεί να οδηγηθεί και σβέλτα αν το θέλεις. Σ' αυτό συμβάλλει και το περιορισμένο βάρος του, ενώ το κιβώτιο έχει 5 μόνο σχέσεις, που μοιραία έχουν πιο αραιή διάταξη από ένα εξάρι. Συνεργάζεται πάντως σωστά με τον κινητήρα και, χωρίς να είναι κορυφαίο σε αίσθηση, είναι ικανοποιητικό για το χαρακτήρα και τις δυνατότητες του αυτοκινήτου. Η κατανάλωση του TwinAir, το έχουμε πει κι άλλη φορά, δεν είναι στην πράξη τόσο χαμηλή όσο δείχνουν οι εργαστηριακές μετρήσεις, ιδιαίτερα αν ο οδηγός πατάει αρκετά το γκάζι, χωρίς πάντως να είναι και υψηλή. Στην πόλη μπορείς εύκολα να κινηθείς γύρω από τα 9 λίτρα/100 χλμ. κατά μέσο όρο και στον ανοιχτό δρόμο ακόμα και γύρω από τα 6 λίτρα/100 χλμ. εφ' όσον βεβαίως δεν πιέζεις υπερβολικά το αυτοκίνητο (η παραγωγή 85 ίππων συνεπάγεται και αντίστοιχη κατανάλωση). Η χρησιμοποίηση της λειτουργία ECO, με το πάτημα του αντίστοιχου διακόπτη στο ταμπλό μπορεί να μειώσει την κατανάλωση, αλλάζοντας τη «χαρτογράφηση» του κινητήρα και περιορίζοντας την ισχύ του στους 77 ίππους, αλλά και τη ροπή. Κάτι που στην πόλη, όπου δεν χρειάζονται φυσικά και οι 85 ίπποι, μπορεί να γίνει χωρίς να δημιουργεί κάποια αίσθηση ανεπάρκειας σχετικά με τη δύναμη του αυτοκινήτου.

Ένα μίνι αυτοκίνητο πόλης μεν, αλλά... ειδικών αποστολών, γιατί δεν έχουν όλες οι πόλεις ούτε όλες οι περιοχές κάθε πόλης της ίδιες συνθήκες
Ένα μίνι αυτοκίνητο πόλης μεν, αλλά... ειδικών αποστολών, γιατί δεν έχουν όλες οι πόλεις ούτε όλες οι περιοχές κάθε πόλης της ίδιες συνθήκες

Το Panda -σε όλες τις εκδόσεις του- είναι το μοναδικό ίσως αυτοκίνητο πόλης που δίνει στην οδήγηση αίσθηση μεγαλύτερου αυτοκινήτου και μπορεί να χρησιμοποιηθεί εύκολα και για μεγαλύτερες μετακινήσεις έξω από την πόλη. Αυτό συμβαίνει και με το Trekking, που μπορεί λόγω αυξημένου ύψους να γέρνει λίγο περισσότερο από ένα απλό Panda,  αλλά εξακολουθεί να είναι ένα ασφαλές και απόλυτα προβλέψιμο αυτοκίνητο, που σε καμία περίπτωση δεν σου δίνει την εντύπωση ότι είναι «φτερό στον άνεμο». Το Trekking έχει ακόμα ένα πλεονέκτημα, που είναι σημαντικό στους κακούς ελληνικούς δρόμους μέσα κι έξω από την πόλη. Έχει μια καλή ποιότητα κύλισης και με τα δεδομένα των μίνι προσφέρει απολύτως αποδεκτή άνεση, χάρη στο γεγονός ότι τα εκτός δρόμου λάστιχα που φοράει είναι υψηλού προφίλ (σειράς 65) και απορροφούν πολύ καλύτερα τις ανωμαλίες σε σύγκριση με τα λάστιχα χαμηλού προφίλ που χρησιμοποιούνται σήμερα ακόμα και σε μικρά αυτοκίνητα. Από την άλλη πλευρά βέβαια, τα εκτός δρόμου λάστιχα δημιουργούν αναπόφευκτά περισσότερο θόρυβο κύλισης όταν η επιφάνεια του οδοστρώματος είναι «άγρια» και όχι λεία. αλλά αυτό είναι μία επιλογή που κάνει κάποιος συνειδητά, προκειμένου να μπορεί να χρησιμοποιήσει π.χ. το αυτοκίνητο σ' ένα χιονισμένο δρόμο. Γιατί μπορεί το Trekking να μην είναι τετρακίνητο, αλλά τα ειδικά λάστιχα και το εξειδικευμένο ESP με τη λειτουργία ηλεκτρονικού μπλοκέ διαφορικού, του δίνουν κάποιες δυνατότητες καλύτερου ελέγχου σε χιονισμένη άσφαλτο ή σ' ένα ελαφρά λασπωμένο χωματόδρομο σε σύγκριση μ' ένα απλό μικρό αυτοκίνητο πόλης.

Και αυτό μας οδηγεί και στο τελικό συμπέρασμα για το Trekking, που είναι ένα μίνι αυτοκίνητο πόλης μεν, αλλά... ειδικών αποστολών, γιατί δεν έχουν όλες οι πόλεις ούτε όλες οι περιοχές κάθε πόλης της ίδιες συνθήκες. Κάποιος που μένει π.χ. στην Πεντέλη ή στο Πανόραμα Θεσσαλονίκης κι έχει το χειμώνα να αντιμετωπίσει μερικές φορές «εχθρικό» περιβάλλον στη χιονισμένη άσφαλτο, ή κάποιος που μένει σε ένα απομακρυσμένο προάστιο με κακούς δρόμους, που μπορεί και να μην είναι ασφαλτοστρωμένοι, δεν είναι απαραίτητο να έχει τη διάθεση και τα χρήματα για να αγοράσει  ένα τετρακίνητο αυτοκίνητο. Με το Trekking έχει τώρα ως επιλογή κι ένα αυτοκίνητο πόλης με χαμηλή τιμή και αναβαθμισμένες δυνατότητες κίνησης σε δύσκολα οδοστρώματα σε σύγκριση με ένα κοινό μίνι.

ΥΠΕΡ

  • Οδική συμπεριφορά μεγαλύτερου αυτοκινήτου
  • Θέσεις για μικροπράγματα
  • Ροπή κινητήρα
  • Προσεγμένη κατασκευή και διάκοσμος
  • Λάστιχα εκτός δρόμου και σύστημα Traction+, που βελτιώνουν την πρόσφυση σε χιονισμένη άσφαλτο και χωματόδρομους- Εξοπλισμός

ΚΑΤΑ

  • Κλιμακωτή ρύθμιση πλάτης
  • Αυξημένος θόρυβος

Πάνος Φιλιππακόπουλος

Στο Pathfinder.gr χρησιμοποιούμε Cookies σε μια σειρά από λειτουργίες που ενισχύουν την εμπειρία σας στο site μας. Μάθε περισσότερα

Αποδοχή