facebook pixel

Γνώσεις και πτυχία που δεν ανταποκρίνονται στην αγορά εργασίας

Νέα ευρωπαϊκή έρευνα αποκαλύπτει ότι οι Έλληνες είναι σε μεγάλο βαθμό, απογοητευμένοι από τα εφόδια που τους προσφέρει η εκπαίδευση συγκριτικά με τις απαιτήσεις της αγοράς εργασίας.

Δόθηκαν στη δημοσιότητα τα αποτελέσματα μίας νέας ευρωπαϊκής έρευνας, του "Ευρωβαρόμετρου", που προσπαθεί να ανιχνεύσει πώς αξιολογούν οι Ευρωπαίοι πολίτες την εκπαίδευση που λαμβάνουν συγκριτικά με τις απαιτήσεις της αγοράς εργασίας. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε από τις 26 Απριλίου έως τις 11 Μαΐου 2014 και έλαβαν μέρος περίπου 27.998 συμμετέχοντες οι οποίοι άνοιξαν την πόρτα του σπιτιού τους και απάντησαν στη μητρική τους γλώσσα στα προσχεδιασμένα ερωτηματολόγια.

Στόχος της έρευνας είναι να αποκαλύψει πώς αξιολογούν οι Ευρωπαίοι την εκπαίδευση που λαμβάνουν, σε ποιο βαθμό αυτή η εκπαίδευση ανταποκρίνεται στην ισχύουσα αγορά εργασίας ενώ την ίδια στιγμή δείχνει ποιες θεωρούνται οι βασικότερες δεξιότητες που μπορεί να αποκτήσει κανείς από το εκάστοτε εκπαιδευτικό σύστημα. Παράλληλα, γίνεται μία προσπάθεια να αποτυπωθούν εμπειρίες εργασίας σε άλλες χώρες από τη χώρα καταγωγής καθώς και οι διαφοροποιήσεις προς τις δεξιότητες που αναγνωρίζονται ως πιο σημαντικές σε κάθε ευρωπαϊκή χώρα.

Ενώ το 73% των Ευρωπαίων πολιτών συμφωνούν ότι η εκπαίδευση που έχουν λάβει τους έχει εφοδιάσει με όλες τις απαραίτητες δεξιότητες προκειμένου να βγουν στην αγορά εργασίας, η Ελλάδα δεν συμπεριλαμβάνεται μέσα σε αυτό το ποσοστό. Απεναντίας το 43% των Ελλήνων απήντησαν αρνητικά στην παραπάνω ερώτηση, συγκεντρώνοντας τα μεγαλύτερα ποσοστά απογοήτευσης, ακολουθώντας η Ισπανία (38%) και η Ιταλία (35%). Η έκθεση τονίζει επίσης ότι η Ελλάδα και η Ισπανία είναι οι δύο χώρες που παρουσίασαν τα υψηλότερα ποσοστά ανεργίας κατά την οικονομική κρίση.  Οι Σουηδοί, οι Δανοί, οι Γερμανοί και οι Αυστριακοί φαίνεται ότι είναι οι περισσότερο ικανοποιημένοι, συγκεντρώνοντας ποσοστά 87%, 86%, 85% και 83%, αντίστοιχα.

Ιεραρχώντας τι είναι πιο σημαντικό στην εκπαίδευση, οι Έλληνες πιστεύουν ότι το βασικό ρόλο διαδραματίζει η ικανότητα των εκπαιδευτικών να κινητοποιούν τους μαθητές, οι γνώσεις των καθηγητών καθώς και η ύπαρξη ενός περιβάλλοντος που να προωθεί τη δημιουργικότητα και το ενδιαφέρον.

Την ίδια στιγμή, θεωρούν σε ποσοστό 61% ότι χρειάζεται αρκετή δουλειά από την πλευρά των εκπαιδευτικών προκειμένου να κινητοποιήσουν τους μαθητές. Περισσότερο από κάθε άλλη χώρα, η Ελλάδα, πιστεύει ότι είναι ιδιαίτερα σημαντικό ένας καθηγητής να μπορεί να διαμορφώνει ένα ήρεμο περιβάλλον μεταλαμπάδευσης της γνώσης. Δεν είναι άλλωστε λίγες οι φορές που στην Ελλάδα η ροή του μαθήματος διακόπτεται από την αναστάτωση που προκαλείται από ανήσυχους μαθητές.

Το 49% των Ελλήνων που συμμετείχαν στην έρευνα πιστεύει ότι οι δεξιότητες που έχουν αποκτήσει θα αναγνωριστούν σε κάποια άλλη χώρα. Ένα 5% των Ελλήνων δηλώνει ότι προσπάθησε εργαστεί ή να σπουδάσει στο εξωτερικό, παρόλα αυτά, δεν τα κατάφερε είτε επειδή δεν εξασφάλισε κάποια υποτροφία, είτε επειδή οι εργοδότες δεν αναγνώριζαν τα προσόντα του είτε επειδή δεν είχε επαρκείς πληροφορίες για την αναγνώριση των δεξιοτήτων του στο εξωτερικό.

Τέλος, ενώ το 81% αξιολόγησε ως “καλή” την ποιότητα εκπαίδευσης στο σχολείο, όσον αφορά στην ανώτατη εκπαίδευση, μόνο το 29% συμφώνησε ότι είναι καλή.

Αναλυτικά τα αποτελεσμάτα της έρευνας μπορείτε να τα αναζητήσετε εδώ και εδώ μπορείτε να δείτε μία σύντομη αναφορά στην Ελλάδα.

Στο Pathfinder.gr χρησιμοποιούμε Cookies σε μια σειρά από λειτουργίες που ενισχύουν την εμπειρία σας στο site μας. Μάθε περισσότερα

Αποδοχή