facebook pixel

Λογισμικό με μυαλό 13χρονου παιδιού

Ένα σημαντικό σκαλί φαίνεται να ανέβηκε ο άνθρωπος στην κλίμακα της εξελικτικής διαδικασίας πλησιάζοντας ακόμη περισσότερο στη δημιουργία του καθ' εικόνα και ομοίωση αντιγράφου του, με την ανάπτυξη λογισμικού με πνευματική λειτουργία αντίστοιχη ενός 13χρονου παιδιού.

Το λογισμικό πέρασε το τεστ Turing -το οποίο έλαβε την ονομασία αυτή προς τιμή του Βρετανού επιστήμονα Alan Turing- που πιστοποιεί ότι πλέον οι μηχανές αποκτούν σταδιακά «νου».

Ο Βρετανός πρωτοπόρος της πληροφορικής το 1950, πρότεινε πως αν ένας υπολογιστής, στο πλαίσιο μιας πεντάλεπτης γραπτής συζήτησης μέσω πληκτρολογίου, δώσει την εντύπωση σε τουλάχιστον 30% των συνομιλητών του ότι είναι άνθρωπος, τότε πράγματι «σκέφτεται» σαν άνθρωπος. Όπως είχε γράψει τότε, επειδή είναι δύσκολο να ορίσει κανείς τη «νοημοσύνη», αυτό που μετράει, είναι αν ένας υπολογιστής μπορεί να μιμηθεί πετυχημένα έναν άνθρωπο.

Έως σήμερα αυτός ήταν ένα άπιαστο όνειρο των επιστημόνων αλλά τώρα, όπως φαίνεται, το λογισμικό με την ονομασία «Eugene Goostman», το οποίο αναπτύχθηκε ειδικά για να μιμηθεί ένα 13χρονο αγόρι, που υποτίθεται ότι είναι από την Οδησσό της Ουκρανίας, κατάφερε να ξεγελάσει για την πραγματική ταυτότητά του το 33% των κριτών με τους οποίους συνομίλησε, και συγκεκριμένα τους δέκα από τους συνολικά 30.

Το επιτυχές πείραμα, που συνέπεσε με την 60ή επέτειο από τον θάνατο του Alan Turing, οργανώθηκε από το βρετανικό Πανεπιστήμιο του Reading, με επικεφαλής τον καθηγητή Kevin Warwick.

Ο διαγωνισμός περιλάμβανε και άλλα "έξυπνα" συστήματα υπολογιστών, όπως τα Cleverbot, Elbot, Ultra Hal και διεξήχθη στην ιστορική Βασιλική Εταιρεία επιστημών του Λονδίνου.

Το λογισμικό που πέρασε το τεστ, δημιουργήθηκε από τους Ρώσους Vladimir Veselov, Eugene Demchenko και Sergey Ulasen. «Η ηλικία του αγοριού καθιστά απολύτως λογικό ότι δεν μπορεί να ξέρει τα πάντα. Αφιερώσαμε πολύ χρόνο για να αναπτύξουμε έναν χαρακτήρα με πιστευτή προσωπικότητα» δήλωσε ο Vladimir Veselov, ο οποίος άρχισε να αναπτύσσει το λογισμικό το 2001.

Δεν είναι η πρώτη φορά που επιστημονικές ομάδες υποστηρίζουν ότι έχουν περάσει επιτυχώς το τεστ Turing, αλλά όπως επισημαίνει ο Kevin Warwick η αξιοπιστία τους είναι αμφίβολη. «Σε ένα πραγματικό τεστ Turing δεν γίνονται γνωστά τα ερωτήματα ή τα θέματα του διαλόγου πριν τη συζήτηση. Είμαστε συνεπώς υπερήφανοι που ανακοινώνουμε για πρώτη φορά μια μηχανή που όντως πέρασε το τεστ του Alan Turing».

Ο βρετανός καθηγητής προειδοποίησε όμως πως ένας υπολογιστής με τέτοια τεχνητή νοημοσύνη δεν μπορεί παρά να έχει «επιπτώσεις στην κοινωνία» και, μεταξύ άλλων, θα πρέπει να προκαλεί ανησυχία μήπως αξιοποιηθεί μελλοντικά για το κυβερνο-έγκλημα. «Το να υπάρχει ένας υπολογιστής που μπορεί να ξεγελάσει έναν άνθρωπο, ώστε ο τελευταίος να νομίζει ότι έχει να κάνει με έναν άλλο άνθρωπο, τον οποίο μπορεί να εμπιστεύεται, πρέπει να χτυπήσει καμπανάκι», πρόσθεσε.

Ωστόσο υπάρχουν και ενστάσεις για το επίτευγμα των τριών Ρώσων. Ένας από τους 30 κριτές, ο καθηγητής φιλοσοφίας και ερευνητής της τεχνητής νοημοσύνης 'Ααρον Σλόμαν, δήλωσε ότι το πρόγραμμα του Βεσέλοφ, που μπορεί να «τρέξει» ακόμη και σε φορητό υπολογιστή «διασκέδασε μερικούς -όχι όλους- που το δοκίμασαν για μερικά λεπτά, όμως στην ουσία είναι χαζό και ανίκανο, άσχετα με το πόσους ανθρώπους μπορεί να ξεγελάσει και για πόσο χρόνο». Ο καθηγητής γνωσιακών επιστημών του Πανεπιστημίου του Κεμπέκ Στίβεν Χάρναντ δήλωσε ότι στην πραγματικότητα ο «Eugene Goostman» δεν πέρασε το τεστ Turing. «Πρόκειται για σκέτη ανοησία. Δεν έχουμε καν πλησιάσει να περάσουμε το τεστ».

'Αλλοι ειδικοί υποστήριξαν ότι ήδη από 1991 ένα πρόγραμμα λογισμικού του Γιόζεφ Βαϊντράουμπ είχε περάσει το τεστ Touring με ποσοστό επιτυχίας 50% στο ξεγέλασμα των κριτών που μίλησαν μαζί του μέσω οθόνης. Το 2011, το λογισμικό "Cleverbot" του Ρόλο Κάρπεντερ έκανε κάτι ανάλογο με ακόμη μεγαλύτερη επιτυχία, αφού παραπλάνησε το 59% των κριτών ότι ήταν άνθρωπος.

Τέλος, το ίδιο το τεστ Touring αμφισβητείται από πολλούς ειδικούς καταλήγοντας να συμβολίζει την τεχνητή νοημοσύνη, όμως σε τελευταία ανάλυση απλώς αξιολογεί την ικανότητά των μηχανών να μιλούν.

Στο Pathfinder.gr χρησιμοποιούμε Cookies σε μια σειρά από λειτουργίες που ενισχύουν την εμπειρία σας στο site μας. Μάθε περισσότερα

Αποδοχή