facebook pixel

Ενας Αμερικανος στην Ευρωπη

Fiat Freemont 2.0 Multijet 4x4

Δανεισμένο από την «αδελφή» πλέον εταιρεία, την Chrysler, το πρώτο μεγάλο αυτοκίνητο ελεύθερου χρόνου της Fiat είναι μια ενδιαφέρουσα πρόταση -ιδιαίτερα στην πλούσια τετρακίνητη έκδοσή του- για όσους έχουν αντίστοιχες ανάγκες, προσφέροντας ένα πολύ ευέλικτο σε διαμόρφωση και ευρύχωρο εσωτερικό με 7 θέσεις, ένα δυνατό ντίζελ, πλουσιότατο εξοπλισμό και προσεγμένη ποιότητα, αλλά και δυνατότητες κίνησης εκτός δρόμου.

Αν η εξαγορά από τη Fiat έσωσε την Chrysler από τη χρεοκοπία, προσφέροντάς της τεχνογνωσία για την κατασκευή μικρότερων και πιο οικονομικών αυτοκινήτων που χρειαζόταν η αμερικανική αγορά, αυτό δεν σημαίνει ότι δεν μπορεί και η Fiat να επωφεληθεί από την τεχνογνωσία της Chrysler στους τομείς της δικής της εξειδίκευσης. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αυτής της «αντίστροφης» μεταφοράς τεχνογνωσίας είναι το Freemont, ένα 7θέσιο "crossover" που οι Ιταλοί δεν προβλεπόταν να κατασκευάσουν ποτέ, αν δεν υπήρχε η εξαγορά της Chrysler. Μπορεί να μην πρόκειται για ένα «μαζικό» αυτοκίνητο που θα κάνει μεγάλα νούμερα σε πωλήσεις, δίνει όμως στη Fiat τη δυνατότητα να προσφέρει ένα μεγάλο οικογενειακό αυτοκίνητο, με δυνατότητες και εκτός δρόμου κίνησης μάλιστα, σ' ένα κοινό που μέχρι τότε δεν μπορούσε να προσεγγίσει με τα δικά της μοντέλα. Κι απ' ό,τι φαίνεται ήταν μια σωστή κίνηση, αφού το 2013 το Freemont πούλησε στην Ευρώπη περίπου 19.000 αυτοκίνητα, υπερτριπλάσια απ' ό,τι το μικρό αυτοκίνητο ελεύθερου χρόνου Sedici.

Το Freemont είναι στην πραγματικότητα μια παραλλαγή του αμερικάνικου Dodge Journey. Πρόκειται είναι ένα μεγάλο 7θέσιο αυτοκίνητο μήκους 4,89 μ., με τις πίσω θέσεις τοποθετημένες ψηλότερα, για να εξασφαλίζεται καλύτερη ορατότητα προς τα έξω για τους επιβάτες. Οι πίσω πόρτες ανοίγουν σε γωνία 90 μοιρών για να διευκολύνουν την πρόσβαση στην τρίτη σειρά καθισμάτων, η οποία πάντως δεν είναι εξίσου εύκολη με τις δύο μπροστινές σειρές και χρειάζεται μια κάποια... ευκινησία, που δεν την έχουν π.χ. οι ηλικιωμένοι, οι πιο μεγαλόσωμοι κλπ. Οι άλλες δύο σειρές προσφέρουν πολύ καλούς χώρους, ενώ γενικά το εσωτερικό είναι αρκετά πρακτικό και προσφέρει αρκετή ευελιξία στη διαμόρφωσή του. Τα καθίσματα της τρίτης σειράς αναδιπλώνονται κάτω από το δάπεδο, μεγαλώνοντας ανάλογα το χώρο αποσκευών, ενώ τα καθίσματα της δεύτερης σειράς είναι συρόμενα. Τα δύο ακραία καθίσματα της μεσαίας σειράς μάλιστα έχουν κι ενσωματωμένο "booster" για τα παιδιά, επιλογή που δείχνει τον οικογενειακό προσανατολισμό του αυτοκινήτου και είναι ιδιαίτερα σημαντική για τον αγοραστή, απαλλάσσοντάς τον από την ανάγκη αγοράς και τοποθέτησης παιδικών καθισμάτων. Επίσης πλήρως αναδιπλούμενο είναι το κάθισμα του συνοδηγού, οπότε σε περίπτωση που υπάρχει ανάγκη, το Freemont μπορεί να μετατραπεί σε μικρό... φορτηγό, μεταφέροντας αντικείμενα αρκετά μεγάλου μήκους.

Λόγω του αυξημένου ύψους του αυτοκινήτου δίνει φυσικά καλή εποπτεία του δρόμου, ενώ οι ρυθμίσεις για το κάθισμα είναι αρκετές
Λόγω του αυξημένου ύψους του αυτοκινήτου δίνει φυσικά καλή εποπτεία του δρόμου, ενώ οι ρυθμίσεις για το κάθισμα είναι αρκετές

Ο χώρος αποσκευών στην 5θέσια διαμόρφωση είναι τεράστιος, φτάνοντας τα 758 λίτρα, ενώ στην 7θέσια απλώς επαρκεί για τα ψώνια από το σούπερ μάρκετ, περιοριζόμενος στα 145 λίτρα. Στο εσωτερικό του αυτοκινήτου υπάρχουν αρκετές θέσεις στα μικροπράγματα, αλλά οι θήκες στις πόρτες είναι μικρές. Η θέση οδήγησης είναι καλή. Λόγω του αυξημένου ύψους του αυτοκινήτου δίνει φυσικά καλή εποπτεία του δρόμου, ενώ οι ρυθμίσεις για το κάθισμα είναι αρκετές (ηλεκτρικές μάλιστα για εμπρός-πίσω και ρύθμιση ύψους). Η ρύθμιση της πλάτης είναι κλιμακωτή και όχι συνεχής, ευτυχώς όμως ρυθμίζεται και η στήριξη της μέσης, οπότε βρίσκεις τελικά τη θέση που σε βολεύει. Η ποιότητα κατασκευής και υλικών είναι πολύ προσεγμένη και σίγουρα μιλάμε για το καλύτερο ποιοτικά αυτοκίνητο της Fiat, κάτι που επιβεβαιώνεται και από την καλή ηχομόνωση.

Η τιμή του τετρακίνητου Freemont ντίζελ ξεκινάει από 37.950 ευρώ χωρίς απόσυρση (35.150 με απόσυρση). Δεν είναι μεν χαμηλή, αλλά βλέποντας κανείς τον κατάλογο του στάνταρ εξοπλισμού μάλλον τη δικαιολογεί, αφού θυμίζει ακριβά αυτοκίνητα γοήτρου. Στάνταρ είναι, λοιπόν, το ESP με Roll over Mitigation (για τον εντοπισμό τάση ανατροπής και τη αποφυγή της με τη βοήθεια του επιλεκτικού φρεναρίσματος των τροχών από το ESP), TSC (Trailer Sway Control για τον καλύτερο έλεγχο ρυμουλκούμενου, με τη συνεχή καταγραφή της συμπεριφοράς του αυτοκινήτου και τον έλεγχο της πρόκλησης απώλειας ευστάθειας από το ρυμουλκούμενο με τη  βοήθεια επιλεκτικού φρεναρίσματος των τροχών από το ESP) και Hill holder, 6 αερόσακοι, ενεργό καπό για προστασία πεζών, αυτόματος τριζωνικός κλιματισμός, ηλεκτρικά παράθυρα, κεντρικό κλείδωμα με τηλεχειρισμό, ηλεκτρικά ρυθμιζόμενοι, θερμαινόμενοι και αναδιπλούμενοι καθρέφτες, δερμάτινο σαλόνι, θερμαινόμενα εμπρός καθίσματα, σύστημα πλοήγησης, προβολείς ομίχλης, cruise control, ραντάρ παρκαρίσματος, συναγερμός, κάμερα οπισθοπορείας,  σύστημα ελέγχου πίεσης ελαστικών, ηλεκτροχρωματικός καθρέφτης, ραδιο-DC/DVD με οθόνη αφής, Bluetooth, θύρες USB και Aux και χειριστήρια στο τιμόνι, ζάντες αλουμινίου, μπάρες οροφής, υπολογιστής ταξιδιού με πυξίδα κλπ. κλπ.

O 2λιτρος κινητήρας ντίζελ με τους 170 ίππους είναι προφανώς αρκετά δυνατός για ν' ανταποκριθεί στις ανάγκες του αυτοκινήτου, άδειου ή φορτωμένου, εντός ή εκτός δρόμου, πολύ περισσότερο αφού έχει πολύ υψηλή ροπή, όπως όλοι οι ντίζελ. Βεβαίως, το κάπως αργό εξάρι αυτόματο κιβώτιο με τις μακριές σχέσεις δεν ευνοεί ιδιαίτερα τις επιδόσεις και την πλήρη εκμετάλλευση των δυνατοτήτων του κινητήρα. Το αυτοκίνητο δεν είναι αργό και προσπερνάει με ασφάλεια, δεν είναι όμως όσο γρήγορο και, κυρίως, όσο «ζωντανό» θα περίμενε κανείς από ένα τόσο δυνατό ντίζελ με 170 ίππους και μεγάλη ροπή. Από την άλλη πλευρά, βέβαια, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι το αυτόματο κιβώτιο, σε συνδυασμό με τον ντίζελ μάλιστα, είναι ένα πλεονέκτημα για χρήση εκτός δρόμου, ιδιαίτερα σ' ένα αυτοκίνητο ελεύθερου χρόνου σαν το Freemont και όχι «καθαρόαιμο» εκτός δρόμου. Ο θόρυβος του κινητήρα δεν είναι χαμηλός, ακούγεται απ' έξω, αλλά η καλή ηχομόνωση του αυτοκινήτου τον περιορίζει σημαντικά στο εσωτερικό του Freemont, εξασφαλίζοντας ένα πιο ξεκούραστο περιβάλλον για ταξίδι. Όσο για την κατανάλωση, είναι γύρω στα 10 λίτρα/100 χλμ. στην πόλη και γύρω στα 9 στο ταξίδι, με προσεκτική οδήγηση όμως μπορεί να πλησιάσει και προς τα 8. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι τα «τζιποειδή», λόγω σχήματος, παρουσιάζουν αυξημένη αεροδυναμική αντίσταση, οπότε η κατανάλωσή τους αυξάνει αρκετά πάνω από τα 120-130 χλμ./ώρα.

Η προέλευση του αυτοκινήτου είναι μεν αμερικάνικη, αλλά οι μηχανικοί της Fiat έκαναν τις επεμβάσεις που έπρεπε πριν το προσφέρουν στην ευρωπαϊκή αγορά, ώστε να ανταποκρίνεται στα διαφορετικά γούστα των Ευρωπαίων και φυσικά τις διαφορετικές συνθήκες κυκλοφορίας στην Ευρώπη. Έτσι, το (υδραυλικό) σύστημα διεύθυνσης έχει ρυθμιστεί διαφορετικά, για να βελτιωθεί η αίσθηση και η ακρίβειά του, ενώ τροποποιήσεις έχουν υποστεί και οι αναρτήσεις, κυρίως για να βελτιωθεί η άνεση. Η οδική συμπεριφορά του Freemont είναι αυτή που περιμέναμε από ένα υπερυψωμένο μεγάλο οικογενειακό αυτοκίνητο με ESP. Είναι προοδευτικά υποστροφικό στην πίεση, χωρίς απότομες αντιδράσεις στις αλλαγές πορείας, γενικά ουδέτερο και προβλέψιμο. Άλλωστε υπάρχει και η τετρακίνηση που παίζει το ρόλο της, βελτιώνοντας την ακρίβεια της συμπεριφοράς του αυτοκινήτου, ακόμα και όταν γέρνει. Το τιμόνι είναι κάπως ελαφρύ, έχει πάντως ικανοποιητική αίσθηση για το είδος του αυτοκινήτου, που πρέπει να ανταποκρίνεται σε πολύ διαφορετικές ανάγκες, ορισμένες από τις οποίες απαιτούν ελαφρύτερο σύστημα διεύθυνσης, όπως -κυρίως- η κίνηση εκτός δρόμου (ή οι ελιγμοί και το παρκάρισμα κατά την κίνηση στην πόλη).

Η οδική συμπεριφορά του Freemont είναι αυτή που περιμέναμε από ένα υπερυψωμένο μεγάλο οικογενειακό αυτοκίνητο με ESP
Η οδική συμπεριφορά του Freemont είναι αυτή που περιμέναμε από ένα υπερυψωμένο μεγάλο οικογενειακό αυτοκίνητο με ESP

Τα φρένα δεν μας προβλημάτισαν, ενώ καλή εντύπωση μας έκανε η ποιότητα κύλισης που προσφέρει το Freemont και η πολύ ικανοποιητική άνεσή του, με τα δεδομένα της κατηγορίας βέβαια, αφού κανένα αυτοκίνητο ελεύθερου χρόνου δεν προσφέρει την άνεση ενός καλού σεντάν. Σε ό,τι αφορά την κίνηση εκτός δρόμου, προφανώς δεν μιλάμε για ένα καθαρόαιμο, οι δυνατότητες όμως που έχει το συγκεκριμένο Freemont (γιατί υπάρχει και προσθιοκίνητη έκδοση με χειροκίνητο κιβώτιο) κάθε άλλο παρά ανύπαρκτες είναι. Η απόσταση από το έδαφος  (20 εκατοστά) είναι απολύτως ικανοποιητική για κίνηση εκτός ασφάλτου χωρίς άγχος, ενώ η τετρακίνηση, η ροπή του ντίζελ και η αυτόματη μετάδοση βελτιώνουν σημαντικά τη δυνατότητα κίνησης σε ανώμαλες και ολισθηρές επιφάνειες εκτός ασφάλτου. Δεν είναι, λοιπόν, το αυτοκίνητο που απευθύνεται στους σκληροπυρηνικούς, αλλά ανταποκρίνεται στις ανάγκες της συντριπτικής πλειοψηφίας των οδηγών, που θέλουν απλώς να πάνε σε μια παραλία όπου δεν φτάνει η άσφαλτος, να κινηθούν με ασφάλεια σ' ένα χιονισμένο δρόμο ή ένα λασπωμένο χωματόδρομο κλπ.

Θα λέγαμε, λοιπόν, ότι το Freemont (όπως αποδεικνύουν και οι πωλήσεις του) ανταποκρίνεται σε μια πραγματική ανάγκη που υπάρχει για τέτοια αυτοκίνητα στην ευρωπαϊκή αγορά, την οποία δεν μπορούσε μέχρι τώρα να καλύψει η Fiat (αλλά βέβαια προσάρμοσε καλύτερα από την Chrysler στην ευρωπαϊκή πραγματικότητα χάρη στον ιταλικό ντίζελ). Είναι ένα ευρύχωρο και πρακτικό οικογενειακό αυτοκίνητο, με 7 θέσεις, με δυνατό κινητήρα, αλλά οικονομικό λόγω πετρελαιοκίνησης, με καλή ποιότητα κατασκευής, πλούσιο εξοπλισμό, ευκολία οδήγησης και δυνατότητες κίνησης και εκτός δρόμου (σ' αυτήν την πλούσια τετρακίνητη έκδοση, που αν και ακριβότερη, πιστεύουμε ότι είναι η πιο κατάλληλη για το αυτοκίνητο). Προφανώς δεν είναι ένα «μαζικό», αλλά ένα ειδικό αυτοκίνητο, για ένα υπαρκτό κοινό όμως, για το οποίο παρουσιάζει αρκετό ενδιαφέρον.

ΥΠΕΡ

  • Χώροι συνολικά
  • Ευελιξία διαμόρφωσης εσωτερικού
  • 7 θέσεις
  • Προσεγμένη ποιότητα και ηχομόνωση
  • Ύπαρξη τετρακίνησης
  • Υπαρκτές εκτός δρόμου δυνατότητες
  • Δυνατός ντίζελ
  • Εξαιρετικά πλούσιος εξοπλισμός


ΚΑΤΑ

  • Αργό αυτόματο κιβώτιο
  • Αυξημένη τιμή
  • Όχι πολύ εύκολη πρόσβαση στην τρίτη σειρά καθισμάτων

Πάνος Φιλιππακόπουλος

Στο Pathfinder.gr χρησιμοποιούμε Cookies σε μια σειρά από λειτουργίες που ενισχύουν την εμπειρία σας στο site μας. Μάθε περισσότερα

Αποδοχή