facebook pixel

Εξωγήινη ζωή στον Εγκέλαδο βλέπει η NASA

Καλλιτεχνική απεικόνιση: Ο Εγκέλαδος με φόντο τον Κρόνο

Το σκηνικό στην περιγραφή του μοιάζει απόλυτα εξωπραγματικό, βγαλμένο από ταινία επιστημονικής φαντασίας. Ένας ωκεανός, κρυμμένος κάτω από την επιφάνεια ενός πλανήτη, να αποτελεί στο βραχώδη πυθμένα του θερμοκήπιο μιας κοινωνίας εξωγήινης ζωής με τη μορφή μικροβίων. Ωστόσο η εικόνα αυτή φαίνεται να είναι αληθινή, και αφορά σε έναν από τους δορυφόρους του Κρόνου, τον Εγκέλαδο, για τον οποίο η NASA μελετά σοβαρά το παραπάνω ενδεχόμενο.

Η NASA βασίζεται στα στοιχεία που συνέλεξε από τις πρώτες μετρήσεις κάτω από την επιφάνεια του νότιου πόλου του παγωμένου δορυφόρου, οι οποίες  έγιναν από τη διαστημική αποστολή Κασίνι.

Τα όργανα συλλογής στοιχείων της διαστημικής αποστολής κατέγραψαν την ύπαρξη μιας τεράστιας θάλασσας περίπου ίσης με τη Λίμνη Σουπίριορ των ΗΠΑ —τη δεύτερη σε μέγεθος λίμνη του κόσμου— ο πυθμένας της οποίας είναι βραχώδης. Το γεγονός αυτό, κατά τη NASA, ενδέχεται να ευνοεί την ανάπτυξη μικροσκοπικών μορφών ζωής.

Τη σημασία της ανακάλυψης αυτής υπογραμμίζουν οι ειδικοί επιστήμονες επισημαίνοντας ότι αλλάζει την άποψή τους όσον αφορά τις κατοικήσιμες ζώνες εντός του ηλιακού μας συστήματος και στα πλανητικά συστήματα που ανήκουν σε άλλα άστρα.

Οι αστρονόμοι είχαν αναφερθεί στην πιθανότητα ύπαρξης ενός τέτοιου υπόγειου ωκεανού από το 2005, όταν εντόπισαν ατμούς να βγαίνουν από πολλά σημεία κοντά στο νότιο πόλο του φεγγαριού του Κρόνου.
«Αυτοί οι πίδακες κοντά στο νότιο πόλο του Εγκέλαδου περιέχουν αλμυρό νερό και οργανικά μόρια, τα χημικά στοιχεία που είναι απαραίτητα για τη δημιουργία ζωής», σύμφωνα με την επικεφαλής του προγράμματος Κασίνι της NASA Λίντα Σπίλκερ.

Με βάση τα στοιχεία που παρείχε η αποστολή, οι ερευνητές θεωρούν ότι ο ωκεανός αυτός, έκτασης περίπου 500 χιλιομέτρων, περιβάλλεται από ένα λεπτό στρώμα κρυσταλλοποιημένου πάγου.

«Για πρώτη φορά, χρησιμοποιήσαμε μια γεωφυσική μέθοδο για να καθορίσουμε την εσωτερική σύσταση του Εγκέλαδου», εξήγησε ο καθηγητής πλανητικών επιστημών στο Τεχνολογικό Ινστιτούτο της Καλιφόρνιας και εκ των συντακτών της μελέτης για τις τελευταίες ανακαλύψεις που δημοσιεύτηκε στο επιστημονικό περιοδικό Science, Ντέιβιντ Στίβενσον.

Το διαστημόπλοιο Κασίνι κατέγραψε τη μορφή του βαρυτικού πεδίου του Εγκέλαδου στις τρεις «επισκέψεις» του στο φεγγάρι αυτό, μεταξύ 2010 -2012.

Η αποστολή του Κασίνι, που εκτοξεύτηκε το 2004 με σκοπό να μελετήσει τα μεγαλύτερα φεγγάρια του Κρόνου, γίνεται σε συνεργασία της NASA με την ιταλική και την ευρωπαϊκή διαστημική υπηρεσία.

Ο Κρόνος, ο έκτος στη σειρά πλανήτης, διαθέτει τουλάχιστον 53 γνωστούς, μεγάλους δορυφόρους και εννέα δακτυλίους αποτελούμενους από σωματίδια πάγου και σκόνης.

Αποδοχή