facebook pixel

Δικαιοτερες χρεωσεις και «εξυπνες» υπηρεσιες υποσχεται ο ΟΑΣΑ

Ηλεκτρονικό εισιτήριο βάζει τέλος στους τζαμπατζήδες των δημόσιων μεταφορών

Μια ηλεκτρονική κάρτα –επαναφορτώσιμη με πίστωση διαδρομών- και ηλεκτρονικές πύλες εισόδου θα αντικαταστήσουν στα επόμενα δυο χρόνια το χάρτινο εισιτήριο και τις κάρτες πολλαπλών διαδρομών αφενός και τα σημεία ακύρωσης των εισιτηρίων στο μετρό και τα λεωφορεία, αφετέρου.

Στόχος του ΟΑΣΑ είναι να αποκλείσει τους τζαμπατζήδες από τις αστικές συγκοινωνίες όχι μόνο με μηχανισμούς ελέγχου αλλά ταυτόχρονα με την θέσπιση δικαιότερων εισιτηρίων εφαρμόζοντας την αναλογικότητα διαδρομών και κομίστρων. Με τον εκσυγχρονισμό δε, του μηχανισμού ελέγχου του εισιτηρίου ο ΟΑΣΑ στοχεύει να βελτιώσει το σύνολο των παρεχομένων υπηρεσιών αλλά και την προσφορά νέων.

Σύμφωνα με εκτιμήσεις του Υπουργείου Μεταφορών, βάσει στοιχείων του 2012, οι απώλειες από την εισιτηριοδιαφυγή στα μέσα μεταφοράς φτάνει έως και σε 37,5 εκατ. ευρώ το χρόνο, 

Το έργο, για το οποίο ανακηρύχθηκε προσωρινός ανάδοχος η κοινοπραξία Τέρνα Ενεργειακή-LG CNS, προβλέπεται να παραδοθεί σταδιακά κατά την περίοδο 2014 -2015. Το έργο με την ονομασία «Αυτόματο Σύστημα Συλλογής Κομίστρου», είναι ύψους περίπου 94 εκατ. ευρώ και θα πραγματοποιηθεί με τη μέθοδο της σύμπραξης Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα. Το σύστημα θα υποκαταστήσει πλήρως τα υφιστάμενα χάρτινα εισιτήρια. 

Θα υποστηρίζονται δύο τύποι μέσου κομίστρου υπό τη μορφή ηλεκτρονικών «έξυπνων καρτών»: 

  • το «Πολλαπλό», μια έξυπνη κάρτα χωρίς επαφή μνήμης, στην οποία θα μπορούν να αποθηκεύονται χρηματική αξία, χρόνος ή αριθμός μετακινήσεων και 
  • την «Κάρτα», μια έξυπνη κάρτα χωρίς επαφή με μικροεπεξεργαστή, η οποία θα υλοποιεί διάφορα προϊόντα κομίστρου, όπως προϊόντα απεριορίστων διαδρομών, μεγάλης διάρκειας ή μεγάλης αποθηκευμένης αξίας. Στις «έξυπνες κάρτες» θα αποθηκεύονται όσα δεδομένα του κομίστρου και της χρήσης του απαιτούνται για την εφαρμογή των προϊόντων κομίστρου.

Ο πρώτος τύπος θα αντικαταστήσει τις κάρτες απεριορίστων διαδρομών και ο δεύτερος θα αποθηκεύει συγκεκριμένο αριθμό μετακινήσεων.

Η επικύρωση των «έξυπνων καρτών» θα είναι υποχρεωτική σε κάθε επιβίβαση, ανεξάρτητα τύπου ή προϊόντος. Οι επιβάτες θα επικυρώνουν την κάρτα τους με τη χρήση τερματικής συσκευής που θα είναι εγκατεστημένη μέσα στο όχημα οχήματος για τα λεωφορεία, τα τρόλεϊ και τα τραμ ενώ στην περίπτωση των σιδηροδρομικών μέσων μετρό, αστικός και προαστιακός σιδηρόδρομος η επικύρωση θα γίνεται στις πύλες εισόδου και εξόδου. Η επικύρωση θα είναι υποχρεωτική και κατά την έξοδο. 

Στην περίπτωση ελέγχου κομίστρου, ο επιβάτης θα επιδεικνύει την έξυπνη κάρτα που έχει επικυρώσει κατά την είσοδό του στο όχημα ή στο σταθμό. Ο έλεγχος θα γίνεται με τη χρήση ειδικής φορητής συσκευής ελέγχου έξυπνων καρτών.

Το έργο σε τρεις φάσεις

Η πρώτη φάση θα ξεκινήσει αμέσως μετά την υπογραφή της σύμβασης, η οποία αναμένεται τον Αύγουστο του 2014.  

Στη δεύτερη φάση, η οποία θα διαρκέσει το βΆ  εξάμηνο του 2015, θα γίνει η εγκατάσταση του εξοπλισμού και του λογισμικού των Κέντρων Διαχείρισης Σταθμών/Αμαξοστασίων, των Αυτόματων Μηχανών Έκδοσης Καρτών και των Τερματικών Έκδοσης Εισιτηρίων. Επίσης, θα τοποθετηθούν επικυρωτικά μηχανήματα σε 1750 λεωφορεία, 25ο τρόλεϊ και 70 συρμούς τραμ.

Κατά την τρίτη φάση που θα διαρκέσει στο αΆ  εξάμηνο του 2016, θα γίνει η προμήθεια των Φορητών Τερματικών Πώλησης, του gateway πωλήσεων, των τερματικών πώλησης/ελέγχου, καθώς και η εγκατάσταση των πυλών εισόδου/εξόδου σε 64 σταθμούς όλων των γραμμών του Μετρό και του Προαστιακού.

Τα οφέλη του συστήματος

Σύμφωνα με τον ΟΑΣΑ, τα οφέλη από την υλοποίηση του έργου προβλέπεται να είναι σημαντικά, τόσο για το επιβατικό κοινό όσο και για τον ίδιο τον ΟΑΣΑ: 

  • Οι επιβάτες θα ωφεληθούν με τις δικαιότερες χρεώσεις, ανάλογα με τις αποστάσεις που θα διανύουν, την εξασφάλισή τους σε περίπτωση απώλειας ή καταστροφής των καρτών, την ευκολία στην αγορά εισιτηρίων και στη φόρτιση καρτών σε πολλά σημεία πώλησης, καθώς και τη διαρκή βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών προς αυτούς. Τα πλεονεκτήματα του συστήματος για τον ΟΑΣΑ θα προκύψουν από το δραστικό περιορισμό της λαθρεπιβίβασης, καθώς θα τοποθετηθούν μπάρες στο μετρό. 
  • Επίσης, οφέλη θα προκύψουν από τον καλύτερο σχεδιασμό του μεταφορικού έργου, το βελτιωμένο έλεγχο των χρηματοοικονομικών του μεγεθών, τον σχεδιασμό και την υλοποίηση ευέλικτων και ελκυστικών τιμολογιακών πολιτικών, καθώς και την ορθολογικότερη κατανομή των εσόδων μεταξύ των εμπλεκομένων φορέων, ανάλογα με το μεταφορικό έργο που έχουν προσφέρει. 
  • Θα υπάρχει δυνατότητα σχεδιασμού πρωτοποριακών προϊόντων, όπως εκπτώσεις σε συνεργασία με εξωτερικούς φορείς όπως μουσεία, πολιτιστικά δρώμενα, αθλητικά γεγονότα.
  • Θα διευκολύνονται οι τουρίστες, οι περιστασιακοί χρήστες αλλά και οι ηλικιωμένοι, καθώς με το Ηλεκτρονικό Εισιτήριο δε θα χρειάζεται να γνωρίζει κανείς τις ακριβείς τρέχουσες τιμές των εισιτηρίων για να χρησιμοποιήσει τα μέσα μαζικής μεταφοράς
  • Το ηλεκτρονικό εισιτήριο αναμένεται να ωθήσει και άλλους φορείς και οργανισμούς που δραστηριοποιούνται στο χώρο των μεταφορών της Αθήνας να στραφούν προς παρόμοιες συμβατές τεχνολογίες κομίστρων, όπως τα ΚΤΕΛ Αττικής και τα ταξί. Η μελλοντική ένταξη ενός ή και περισσότερων φορέων αναμένεται να επιφέρει πολλαπλασιαστικά οφέλη από την εξυπηρέτηση των χρηστών του συστήματος.

Παράλληλα τρέχει έργο υλοποίησης συστήματος τηλεματικής για την πληροφόρηση των επιβατών και τη διαχείριση του στόλου λεωφορείων και τρόλεϊ. To σύστημα της τηλεματικής προβλέπει την εγκατάσταση ενός δικτύου 1.000 «έξυπνων» στάσεων σε όλη την περιοχή αρμοδιότητας του ΟΑΣΑ. Οι επιβάτες θα μπορούν να πληροφορούνται τον ακριβή χρόνο διέλευσης των οχημάτων από τις οθόνες που θα είναι τοποθετημένες στις στάσεις, όπως και από το κινητό τηλέφωνο και τον ηλεκτρονικό τους υπολογιστή.

Στο Pathfinder.gr χρησιμοποιούμε Cookies σε μια σειρά από λειτουργίες που ενισχύουν την εμπειρία σας στο site μας. Μάθε περισσότερα

Αποδοχή