facebook pixel

BMW 114d: Βασική, αλλά BMW

Η βασική πετρελαιοκίνητη έκδοση της σειράς 1 έχει λογική τιμή και χαμηλή κατανάλωση, προσφέρει την ασφάλεια, την ποιότητα και τη λειτουργικότητα μια BMW, ενώ ο ντίζελ 1.6 στη λιγότερο ισχυρή έκδοσή του μπορεί να μην είναι «σπορτίφ», έχει όμως επαρκή δύναμη, είναι εύστροφος και έχει μια πολύ καλή καμπύλη ροπής, που κάνει ευχάριστη την καθημερινή οδήγηση.

«Ανάγκα και θεοί πείθονται» έλεγε το αρχαίο ρητό, που είναι σήμερα 100% επίκαιρο στο χώρο της αυτοκινητοβιομηχανίας, καθώς η οικονομική κρίση ανάγκασε ακόμα και τις εταιρείες «πολυτελών» αυτοκινήτων να προσφέρουν και μικρά και οικονομικά αυτοκίνητα και να δημιουργήσουν σε όλη σχεδόν την γκάμα τους και εκδόσεις προσανατολισμένες προς την οικονομία (σε κατανάλωση, αλλά και σε κόστος αγοράς). Μέσα σ' αυτό το πλαίσιο, λοιπόν, η BMW προσφέρει στη γκάμα της και μία λιγότερο ισχυρή έκδοση του ντίζελ των 1,6 λίτρων που χρησιμοποιεί στη σειρά 1, ονομάζοντας το σχετικό μοντέλο 114d και προσφέροντάς το (στην 5θυρη έκδοση) σε τιμή χαμηλότερη κατά 2.550 ευρώ από την 116d που δοκιμάσαμε παλιότερα.

Η 114 είναι φυσικά κατά άλλα ίδια με την 116, ένα μικρομεσαίο χάτσμπακ μεγαλύτερο από αυτό της προηγούμενης γενιάς και σε μεταξόνιο και σε εξωτερικό μήκος (που φτάνει τα 4,324 μ.), προσφέροντας πλέον επαρκείς χώρους για να ταξιδέψουν 4 ενήλικοι χωρίς οι πίσω να αισθάνονται κλειστοφοβικά. Ακόμα καλύτερα είναι τα πράγματα για το χώρο αποσκευών, που είναι αρκετά μεγαλύτερος από πριν (360 λίτρα αντί για 330), αλλά και με πολύ καλύτερα εκμεταλλεύσιμο σχήμα (και μ' ένα πολύ πρακτικό «δοχείο» για μικρά αντικείμενα δεξιά).

BMW 114d: Βασική, αλλά BMW
Και πάλι, λοιπόν, δεν μιλάμε για το πιο ευρύχωρο αυτοκίνητο της κατηγορίας, αλλά αυτό δεν είναι τόσο εμφανές από τη στιγμή που δεν δημιουργεί πρόβλημα, ενώ ο καλός χώρος αποσκευών δίνει επιπλέον πόντους στη σύγκριση. Στην πράξη, άλλωστε, ο ανταγωνισμός της περιορίζεται σημαντικά, γιατί στην ουσία ο υποψήφιος αγοραστής μόνο με τα "premium" μικρομεσαία θα τη συγκρίνει κι αυτά είναι ελάχιστα. Η θέση οδήγησης είναι καλή -όπως πάντα στις BMW- και πάλι όμως οι Γερμανοί επέλεξαν να υπάρχει «κλιμακωτή» και όχι «συνεχής» ρύθμιση στην πλάτη του καθίσματος, οπότε υπάρχει πάντα η πιθανότητα κάποιοι να μη βρουν με απόλυτη ακρίβεια τη θέση που τους βολεύει. Η αλήθεια είναι ότι εμείς βολευτήκαμε εύκολα, μια που το κάθισμα είναι καλό και οι ρυθμίσεις αρκετές, αυτό όμως δεν σημαίνει απαραίτητα πως το ίδιο θα συμβεί με τον καθένα. Ένα άλλο στοιχείο που επιτρέπει κριτική, είναι το γεγονός ότι το άνοιγμα ανάμεσα στο επάνω μέρος της στεφάνης και τον «αφαλό» του τιμονιού είναι μικρό, με αποτέλεσμα (ανάλογα με τη ρύθμιση της θέσης του τιμονιού) να κρύβει είτε το επάνω μέρος του ταχύμετρου και του στροφόμετρου είτε το κάτω μέρος των ενδείξεων του οδομέτρου! Μόνο αν φέρεις το τιμόνι πολύ κοντά σου μπορείς να δεις σωστά τα όργανα, αλλά προφανώς δεν είναι αυτή η σωστή θέση οδήγησης. Πραγματικά περίεργη επιλογή για μια εταιρεία με ...διδακτορικό στην εργονομία! Οι χώροι για μικροπράγματα είναι επαρκείς κι αυτό είναι μια βελτίωση σε σχέση με το προηγούμενο μοντέλο.

Ένα ενδιαφέρον στοιχείο με αυτή την πιο οικονομική έκδοση της ντίζελ σειράς 1 με τον πιο μικρό κινητήρα της γκάμας, είναι ότι η τιμή της πέφτει στα ίδια επίπεδα με αυτά της βενζινοκίνητης 116i, δηλαδή στα 23.950 ευρώ χωρίς απόσυρση, κάτι που τονίζει ακόμα περισσότερο το στόχο της προσέγγισης ενός κοινού που επιδιώκει τη μέγιστη οικονομία. Βεβαίως μιλάμε για BMW και η χαμηλότερη τιμή δεν σημαίνει σε καμία περίπτωση «φτηνιάρικο» αυτοκίνητο με ελλείψεις στον εξοπλισμό. Η 114d έχει ένα πλήρες εξοπλιστικό πακέτο, αντάξιο ενός "premium" αυτοκινήτου, που περιλαμβάνει σύστημα ελέγχου ευστάθειας DSC με  λειτουργία ηλεκτρονικού μπλοκέ διαφορικού, 6 αερόσακους, τις συνηθισμένες ηλεκτρικές ευκολίες, κλιματισμό, ηχοσύστημα, υπολογιστή ταξιδιού, Start-Stop κλπ.

Ο ντίζελ των 1,6 λίτρων που χρησιμοποιείται στην 114d αποδίδει 95 ίππους, δηλαδή 21 λιγότερους απ' ό,τι στην 116d, στην πράξη όμως η διαφορά στη ζωντάνια και τις επιδόσεις του αυτοκινήτου, ιδιαίτερα στην καθημερινή οδήγηση, δεν είναι τόσο μεγάλη όσο αφήνει να φανεί η διαφορά της μέγιστης ισχύος. Ο λόγος είναι απλός και έχει να κάνει με τη διαφορά στη ρύθμιση των δύο εκδόσεων του κινητήρα, η οποία έχει επίδραση στον τρόπο με τον οποίο αποδίδεται η ροπή. Συγκεκριμένα, στην 114d η μέγιστη ροπή (24 kgm) αποδίδεται σταθερά σε ευρύτερη περιοχή στροφών (από τις 1.500 ως τις 2.750) απ' ό,τι στην 116d (1.750-2.500). Ενώ η πολύ καλή ευστροφία του κινητήρα (στον οποίο η «κόκκινη» περιοχή στο στροφόμετρο ξεκινάει στις... 5.400 στροφές, νούμερο πολύ υψηλό για ντίζελ) επιτρέπει την πλήρη εκμετάλλευση της μέγιστη ισχύος. Έτσι τελικά το αυτοκίνητο έχει επαρκή δύναμη για να κινηθεί με αρκετά ζωντανούς ρυθμούς και να προσπεράσει με ασφάλεια, εμφανίζει μία μικρή έλλειψη ροπής μόνο πολύ χαμηλά, κάτω από τις 1.500 στροφές, αλλά από εκεί και πάνω έχει πολύ καλή απόκριση και αρκετή δύναμη.

Πρόκειται, λοιπόν, για ένα πολύ καλό κινητήρα, ο οποίος μπορεί να είναι λιγότερο δυνατός από αυτόν της 116d, κάτι όμως που γίνεται αισθητό μόνο εφ' όσον πιεστεί για πραγματικά γρήγορη οδήγηση, όπου οι διαφορά στην ισχύ γίνεται κάποια στιγμή εμφανής. Το πολύ καλό εξάρι κιβώτιο βοηθάει άλλωστε στη σωστή εκμετάλλευση των δυνατοτήτων του, ενώ το ζητούμενο στα ντίζελ, η οικονομία, ικανοποιεί επίσης απόλυτα. Στην πόλη μπορεί κανείς εύκολα να συγκρατήσει την κατανάλωση γύρω στα 8 λίτρα/100 χλμ., ενώ στο ταξίδι μπορεί να πέσει αρκετά κάτω από τα 7 λίτρα, ακόμα και κοντά στα 6.

BMW 114d: Βασική, αλλά BMW
Η εξαιρετική οδική συμπεριφορά είναι το δεύτερο μεγάλο ατού της σειράς 1. Το εντυπωσιακό είναι, ότι αν και το αυτοκίνητο έχει ακόμα καλύτερη συμπεριφορά από το προηγούμενο, προσφέρει ταυτόχρονα και καλύτερη ποιότητα κύλισης και -κυρίως- καλύτερη άνεση. Η εξαιρετικά φιλική και «ζυγισμένη» συμπεριφορά του στο δρόμο, με το πολύ καλό κράτημα και τις απόλυτα προβλέψιμες και προοδευτικές αντιδράσεις οφείλεται και στα φαρδύτερα μετατρόχια, αλλά και στην σχεδόν ιδανική κατανομή του βάρους, που είναι σχεδόν στο 50-50% ανάμεσα στους δύο άξονες! Ταυτόχρονα, το πολύ καλό DSC επιτρέπει μια ελάχιστη ολίσθηση των κινητήριων τροχών, διευκολύνοντας μια ελεγχόμενη υπερστροφή, που βοηθάει ακόμα περισσότερο τον οδηγό να επιλέξει ένα σπορ «προφίλ» οδήγησης αν θελήσει να πιέσει το αυτοκίνητο (ακόμα περισσότερο βέβαια όταν το DSC είναι απενεργοποιημένο, οπότε ενεργοποιείται μια λειτουργία ηλεκτρονικού «μπλοκέ διαφορικού»).

Το σύστημα επιλογής τρόπου οδήγησης έχει, εκτός από τις επιλογές Eco Pro Comfort (που είναι η «στάνταρ» ρύθμιση του αυτοκινήτου), και μία επιλογή Sport, που επηρεάζει τη ρύθμιση του κινητήρα και το DSC (και το τιμόνι όταν υπάρχει η έξτρα μεταβλητή υποβοήθηση και την ανάρτηση όταν υπάρχει η έξτρα ηλεκτρονικά ρυθμιζόμενη απόσβεση των αναρτήσεων), δίνοντας ακόμα πιο σπορ χαρακτηριστικά στην οδήγηση του αυτοκινήτου. Το τιμόνι, όπως πάντα στις BMW, είναι πολύ καλό, όπως επίσης και τα φρένα.

Σίγουρα η 114d έχει λιγότερο σπορτίφ χαρακτήρα από την 116d, με δεδομένη τη διαφορά ισχύος και επιδόσεων και είναι προφανές ότι αποτελεί μία πρόταση προς εκείνους που επιδιώκουν τη μέγιστη οικονομία σε κόστος αγοράς και χρήσης. Το θέμα είναι ότι δεν ξεφεύγει από τα επίπεδα της ευχάριστης οδήγησης, της ασφάλειας και την ποιότητας που περιμένει κανείς από μία BMW και γι' αυτό δεν αποτελεί μία «βασική» έκδοση από αυτές που αγοράζει κανείς αποδεχόμενος ένα σωρό συμβιβασμούς μόνο και μόνο για να έχει το σήμα μιας μάρκας! Αξιοπρεπέστατη από πλευράς επιδόσεων, ασφαλής, ποιοτική, λειτουργική, χωρίς συμβιβασμούς στον εξοπλισμό, είναι μια ισορροπημένη μικρή BMW με έμφαση στην οικονομία.

ΥΠΕΡ

  • Οδική συμπεριφορά
  • Τιμόνι
  • Φρένα
  • Ποιότητα
  • Εξοπλισμός
  • Κατανάλωση

ΚΑΤΑ

  • Κλιμακωτή ρύθμιση πλάτης
  • Μικρό άνοιγμα στο τιμόνι, που περιορίζει την ορατότητα προς τα όργανα

Στο Pathfinder.gr χρησιμοποιούμε Cookies σε μια σειρά από λειτουργίες που ενισχύουν την εμπειρία σας στο site μας. Μάθε περισσότερα

Αποδοχή