facebook pixel

Αλυσίδα απάτης με πολλούς κρίκους το κύκλωμα λαθρεμπορίας καυσίμων

Ο ένας έκλεβε τον άλλο και όλοι μαζί έκλεβαν τις ναυτηλιακές εταιρείες και το ελληνικό δημόσιο. Αυτή ήταν η «πετυχημένη» συνταγή που ακολουθούσαν τα μέλη του κυκλώματος λαθρεμπορίας καυσίμων που αποκαλύφθηκε μετά από πολύμηνες έρευνες της Ασφάλειας Δυτικής Αττικής.

Το κύκλωμα την τελευταία διετία είχε διαθέσει παράνομα στην αγορά, περίπου 4,5 εκατομμύρια λίτρα λαθραίου πετρελαίου και οι διαφυγόντες δασμοί και φόροι ξεπερνούν τα 3,5 εκατομμύρια ευρώ.

Στην υπόθεση, σύμφωνα με την δικογραφία, εμπλέκονται συνολικά 24 άτομα, από τα οποία 15 συνελήφθησαν και εννέα αναζητούνται.

Αρχηγός της εγκληματικής οργάνωσης φέρεται να είναι ο πρόεδρος της εταιρείας πετρελαιοειδών ΕΤΕΚΑ και πρόεδρος της ποδοσφαιρικής ομάδας του Ατρομήτου Γιώργος Σπανός, μαζί με έναν υπάλληλο και ένα συνεργάτη της εταιρείας, οι οποίοι συνελήφθησαν.

Επίσης, μεταξύ των συλληφθέντων περιλαμβάνεται ο προϊστάμενος του Γ΄ Τμήματος Εποπτείας Διαχείρισης Πετρελαιοειδών του υπουργείου Περιβάλλοντος και συγκεκριμένα και ένας υπάλληλος του Α΄ Τελωνείου Πειραιά.

Οι υπόλοιποι από τους συλληφθέντες είναι οδηγοί βυτιοφόρων, ένας χειριστής γεφυροπλάστιγγας στο κεντρικό λιμάνι του Πειραιά, ο μηχανικός πλοίου και ένας πρατηριούχος, ενώ οι εννέα που αναζητούνται είναι κυρίως πρατηριούχοι και οδηγοί βυτιοφόρων.

Η δικογραφία που σχηματίστηκε σε βάρος τους αφορά στη σύσταση και συμμετοχή σε εγκληματική οργάνωση, λαθρεμπορία υγρών καυσίμων σε βαθμό κακουργήματος, απάτη κατ΄ επάγγελμα και κατ΄ εξακολούθηση σε βαθμό κακουργήματος, «ξέπλυμα βρώμικου χρήματος», ενεργητική και παθητική δωροδοκία κατ΄ εξακολούθηση και κατάχρηση εξουσίας.

Ο οδικός χάρτης της κομπίνας

Τα μέλη του κυκλώματος, μέσω της εταιρείας που εμπλέκεται, έκλεβαν το ναυτιλιακό πετρέλαιο, που προοριζόταν για ανεφοδιασμό πλοίων, με την συνεργασία των οδηγών βυτιοφόρων.

Οι οδηγοί έκλεβαν για τον εαυτό τους, ενώ εμπλέκεται στο κύκλωμα και μηχανικός πλοίου, που έστηνε δικό του «κόλπο», με μεγάλη ποσότητα πετρελαίου, που είχε παρακρατήσει και προσπαθούσε να το προωθήσει στην αγορά, μέσω των οδηγών, προσφέροντας ως αντάλλαγμα την αποκλειστική προμήθεια πετρελαίου για το πλοίο στο οποίο υπηρετούσε. Το λαθραίο πετρέλαιο προωθούνταν στην αγορά, μέσω τουλάχιστον 12 πρατηρίων καυσίμων.

Οι δύο κρατικοί υπάλληλοι, σύμφωνα με την Αστυνομία, έναντι αμοιβής, ενημέρωναν αντίστοιχα, για ελέγχους στα πλοία που διέθετε η ΕΤΕΚΑ για την διακίνηση του ναυτιλιακού καυσίμου, για προγραμματισμένους ελέγχους του ΥΠΕΚΑ ή άλλων συναρμόδιων υπηρεσιών.

Αλυσίδα απάτης με πολλούς κρίκους το κύκλωμα λαθρεμπορίας καυσίμων
Τα μέλη του κυκλώματος παρακρατούσαν το ναυτιλιακό πετρέλαιο μετά από ανεφοδιασμό πλοίων ναυτιλιακών εταιρειών και στη συνέχεια το διοχέτευαν στα συνεργαζόμενα πρατήρια υγρών καυσίμων, όπου, μετά από πρόσμιξη με πετρέλαιο κίνησης το διέθεταν και πάλι στην αγορά.

Η μεθοδολογία που ακολουθούσε το κύκλωμα ήταν σε διάφορα επίπεδα δράσης, σε όλη τη διαδικασία μεταφοράς, διακίνησης, παράδοσης και παραλαβής ναυτιλιακού καυσίμου.

Πιο αναλυτικά, όπως προέκυψε από την έρευνα, αρχικά οι οδηγοί βυτιοφόρων της εταιρείας, κατά την μετάβασή τους στα σημεία ελλιμενισμού διαφόρων πλοίων, σε όλη την επικράτεια, (πλοία ακτοπλοϊκών γραμμών, επαγγελματικά και ποντοπόρα) δεν παρέδιδαν ολόκληρη την ποσότητα του πετρελαίου, η οποία αναγράφονταν στα παραστατικά.

Το υπόλοιπο του πετρελαίου το επέστρεφαν στην εταιρεία και στη συνέχεια οι αρχηγοί της οργάνωσης το διέθεταν εκ νέου στο εμπόριο, μέσω των πρατηρίων υγρών καυσίμων. 

Σε πολλές περιπτώσεις, όμως, το ξαναπωλούσαν στους πλοιοκτήτες από τους οποίους το είχαν παρακρατήσει. Επιπλέον, οδηγοί των βυτιοφόρων, κατά την επιστροφή του παράνομα παρακρατηθέντος ναυτιλιακού καυσίμου, κρατούσαν και αρκετά μεγάλες ποσότητες για τον εαυτό τους, τις οποίες διέθεταν με χαμηλότερη τιμή σε συγκεκριμένους πρατηριούχους, αποκομίζοντας έτσι μεγάλα κέρδη.

Ο μηχανικός πλοίου, ο οποίος συνελήφθη, είχε παρακρατήσει για δικό του όφελος 11 τόνους ναυτιλιακό καύσιμο και προσπαθούσε να βρει τρόπο να το διαθέσει στους οδηγούς των βυτιοφόρων. Για να κλείσει την συμφωνία, δεσμευόταν ότι θα φρόντιζε  για τον συνεχή ανεφοδιασμό του συγκεκριμένου πλοίου και ότι θα παρακρατούσαν 3 έως 4 τόνους  καυσίμων την εβδομάδα.

Τα μέλη του κυκλώματος, για να ξεπερνούν τις διαδικασίες ελέγχου κατά την παράδοση στα ελλιμενισμένα πλοία των ποσοτήτων πετρελαίου που είχαν παραγγελθεί και να παραπλανούν τους αρμόδιους τελωνειακούς υπαλλήλους ή τους υπεύθυνους των πληρωμάτων για την παραλαβή του καυσίμου, χρησιμοποιούσαν διάφορα τεχνάσματα. 

Ένα από αυτά ήταν ότι σε προσυνεννόηση με συγκεκριμένο χειριστή γεφυροπλάστιγγας για βαριά οχήματα στο κεντρικό λιμάνι του Πειραιά, εμφάνιζαν πλασματικές μετρήσεις κατά την ζύγιση του βυτιοφόρου.

Οι πλασματικές μετρήσεις πραγματοποιούνταν με παρέμβαση από πριν στο λογισμικό των ηλεκτρονικών συστημάτων της γεφυροπλάστιγγας, έτσι ώστε να εμφανίζεται πάντα η ποσότητα της παραγγελίας. Για τη συνεργασία του ο χειριστής της γεφυροπλάστιγγας, ελάμβανε ως αμοιβή για κάθε μετρικό τόνο 150 ευρώ (ένας μετρικός τόνος πετρελαίου ισούται με 1.200 λίτρα).

Στη περίπτωση ,όμως, που ο αρμόδιος για την παραλαβή του καυσίμου συνεργούσε στην απάτη, στο να παραλάβει, δηλαδή, λιγότερη από την ποσότητα που αναγράφονταν στα παραστατικά, δεν γινόταν η ζύγιση ή κατέστρεφαν τα ζυγολόγια.

Σε άλλες περιπτώσεις γέμιζαν με νερό κάποιο από τα διαμερίσματα της δεξαμενής του βυτιοφόρου, αυξάνοντας έτσι το μικτό βάρος του οχήματος, το οποίο μετά την αφαίρεση του απόβαρου, προσμετρούνταν ως μεταφερόμενο καύσιμο.

Μετά από έρευνα στις εγκαταστάσεις της εταιρείας και σε «συνεργαζόμενο» πρατήριο βρέθηκαν και κατασχέθηκαν 8.000 λίτρα παρανόμως παρακρατηθέντος diesel κίνησης ναυτιλίας, 5 βυτιοφόρα μεταφοράς καυσίμων και 18.400 ευρώ σε μετρητά.

Στο Pathfinder.gr χρησιμοποιούμε Cookies σε μια σειρά από λειτουργίες που ενισχύουν την εμπειρία σας στο site μας. Μάθε περισσότερα

Αποδοχή