facebook pixel

Ειδικη αποστολη απο την Ιταλια

Οδηγούμε το Fiat Panda με φυσικό αέριο

Με αφορμή της σύνδεση της φετινής διοργάνωσης «Αυτοκίνητο της χρονιάς για την Ελλάδα» με τα εναλλακτικά καύσιμα και ιδιαίτερα με το φυσικό αέριο, η ελληνική αντιπροσωπεία της Fiat έφερε από την Ιταλία ένα Panda Natural Power που λειτουργεί με φυσικό αέριο και μας έδωσε την ευκαιρία να το οδηγήσουμε για λίγες μέρες στους ελληνικούς δρόμους. Η πρωτοβουλία συμπίπτει και με την προσπάθεια της ΔΕΠΑ να διευρύνει τη χρήση του φυσικού αερίου ως καυσίμου κίνησης από τα λεωφορεία και στα επιβατικά αυτοκίνητα, προγραμματίζοντας τη δημιουργία ενός δικτύου 15 πρατηρίων ανεφοδιασμού μέσα στο 2014.

Το συγκεκριμένο αυτοκίνητο, που χρησιμοποιεί τον κινητήρα 0.9 τούρμπο, υπάρχει  ήδη στον τιμοκατάλογο της εταιρείας στην Ελλάδα και μπορεί να παραγγελθεί με τιμή που ξεκινάει από 12.940 ευρώ χωρίς απόσυρση με εξοπλισμό, που περιλαμβάνει 4 αερόσακους, ηλεκτρικά παράθυρα, κεντρικό κλείδωμα και κλιματισμό.

Πολλές φορές έχουμε αναφερθεί στην καθυστέρηση της προσαρμογής της Ελλάδας στις τεχνολογικές εξελίξεις που έχουν σχέση με το αυτοκίνητο και τις οδικές μεταφορές γενικότερα. Παρά τα μεγάλα λόγια περί εκσυγχρονισμών, προστασίας του περιβάλλοντος, εξοικονόμησης ενέργειας, προστασίας του καταναλωτή κ.λπ., ακολουθούμε από μακριά ή και καθόλου όσα κάνουν για όλα αυτά οι εταίροι μας στην Ευρώπη και οι άλλες αναπτυγμένες χώρες και ζούμε μα τα …κυβικά μας και την κακομοιριά μας. 

Ο φόρος πολυτελείας στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι ένα απλό παράδειγμα της παράνοιας που επικρατεί σ' αυτήν τη χώρα, αλλά υπάρχουν και απλούστερα παραδείγματα έλλειψης προσαρμογής, που δεν απαιτούν και καμία …διαστημική τεχνολογία!

Το φυσικό αέριο, για παράδειγμα, το οποίο ήδη χρησιμοποιείται στη χώρα μας από τη βιομηχανία και τα κτίρια, είναι ένα πολύ ενδιαφέρον εναλλακτικό καύσιμο για τ' αυτοκίνητα, προσφέροντας χαμηλότερες εκπομπές ρύπων (όλων των ρύπων) σε σχέση με τα άλλα καύσιμα και χαμηλότερο κόστος χρήσης, γιατί είναι φτηνότερο και από τη βενζίνη και από το πετρέλαιο (αυτή τη στιγμή κάτω από 1 ευρώ/κιλό, γιατί το φυσικό αέριο είναι συμπιεσμένο και πωλείται με το κιλό, με την κατανάλωση σε κιλά/100 χλμ. να είναι χαμηλότερη από την κατανάλωση βενζίνης σε λίτρα/100 χλμ.

Σε σχέση με το υγραέριο, που επίσης είναι φτηνό, το πλεονέκτημα του φυσικού αερίου είναι οι ακόμα χαμηλότερες εκπομπές ρύπων, αλλά και μεγαλύτερη ασφάλεια, γιατί σε (έστω εξαιρετικά σπάνια) περίπτωση οποιασδήποτε διαρροής, το υγραέριο είναι βαρύτερο του αέρα, παραμένει χαμηλά και μπορεί να αναφλεγεί, ενώ το φυσικό αέριο είναι ελαφρύτερο του αέρα και διαχέεται στην ατμόσφαιρα. Στην Ελλάδα μέχρι πρόσφατα στο μοναδικό σταθμό ανεφοδιασμού (στην Αθήνα) δεν επιτρεπόταν ανεφοδιασμός με φυσικό αέριο σε αυτοκίνητα ιδιωτών.

Οδηγούμε το Fiat Panda με φυσικό αέριο
Την ίδια στιγμή σε πολλές χώρες τις Ευρώπης κυκλοφορούν χιλιάδες αυτοκίνητα που κινούνται με φυσικό αέριο (που είναι κατά 85% μεθάνιο) και υπάρχουν κατασκευαστές που προσφέρουν αυτοκίνητα διπλού καυσίμου. Η Fiat είναι ο μεγαλύτερος κατασκευαστής οχημάτων φυσικού αερίου στην Ευρώπη, λόγω της ευρείας χρήσης του στην εσωτερική αγορά της, την Ιταλία, έχοντας πουλήσει συνολικά από το 1997 έως το 2012 περισσότερα από 560.000 επαγγελματικά και επιβατικά αυτοκίνητα Fiat Natural Power (μοντέλα διπλού καυσίμου).

Η δυνατότητα, λοιπόν, να οδηγήσουμε ένα Panda Natural Power ήρθε την κατάλληλη στιγμή, καθώς η κατάσταση στην Ελλάδα αρχίζει κάπως να αλλάζει, οι ιδιώτες μπορούν πλέον να ανεφοδιάζουν τα αυτοκίνητά τους στο σταθμό της Ανθούσας, ενώ άνοιξε και ο πρώτος σταθμός ανεφοδιασμού στη Θεσσαλονίκη και η ΔΕΠΑ προγραμματίζει τη δημιουργία 15 σταθμών ανεφοδιασμού αυτοκινήτων με φυσικό αέριο σε όλη την Ελλάδα μέσα στο 2014. 

Ακόμα πιο ενδιαφέρουσα γίνεται η γνωριμία μας με το Panda Natural Power από το γεγονός ότι το μίνι της Fiat δεν χρησιμοποιεί κάποιο παλιό κινητήρα στην έκδοση που καίει φυσικό αέριο, όπως γινόταν παλιότερα, αλλά ό,τι πιο σύγχρονο έχει στη γκάμα του, τον νέο δικύλινδρο 0.9 τούρμπο. Το αυτοκίνητο δεν διαφέρει σε πολλά πράγματα από ένα κοινό Panda, με μοναδική εξαίρεση, λόγω της ύπαρξης των δεξαμενών του φυσικού αερίου, την έλλειψη ρεζέρβας και την αντικατάστασή της με κιτ επισκευής ελαστικού.

Η επιλογή καυσίμου (βενζίνης ή αερίου) γίνεται με το πάτημα ενός κουμπιού στο ταμπλό, ενώ στον πίνακα οργάνων υπάρχουν δύο δείκτες καυσίμου, ένας για τη βενζίνη κι ένας για το αέριο. Ένα «παράπλευρο» πλεονέκτημα των αυτοκινήτων διπλού καυσίμου είναι και η μεγαλύτερη αυτονομία που έχουν λόγω της ύπαρξης των δύο ρεζερβουάρ. Στο Panda το ρεζερβουάρ βενζίνης περιέχει 35 λίτρα και αυτό του αερίου 12 κιλά. Με τα δύο γεμάτα μπορεί κανείς να κάνει πολλές εκατοντάδες χιλιόμετρα.

Κατά τη λειτουργία με φυσικό αέριο ο κινητήρας 0.9 Τ αποδίδει ελαφρά χαμηλότερη ισχύ σε σχέση με τη βενζίνη, 80 ίππους αντί για 85, λόγω της μικρότερης «θερμογόνου δύναμης» του φυσικού αερίου. Επίσης, η μέγιστη ροπή είναι 14,3 kgm στις 2.500 στροφές αντί για τα 14,8 kgm στις 1.900 στροφές της λειτουργίας με βενζίνη. Διαφορές όχι μεγάλες, που έχουν π.χ. ως συνέπεια διαφορά στην επιτάχυνση από 0 ως 100 χλμ./ώρα μικρότερη από 1'' και σίγουρα μιλάμε για καλύτερη απόδοση σε σύγκριση με αυτήν ενός ντίζελ αντίστοιχου μεγέθους. 

Μία ιδιαιτερότητα του συστήματος διπλού καυσίμου που αξίζει επίσης να αναφερθεί είναι ότι η εκκίνηση του κινητήρα γίνεται πάντα με βενζίνη, με αυτόματο πέρασμα στο φυσικό αέριο όταν δημιουργηθούν οι κατάλληλες συνθήκες (θερμοκρασία νερού κινητήρα, κατώτερο όριο στροφών κ.λπ.) Γι' αυτό πρέπει πάντα να υπάρχει βενζίνη στο ρεζερβουάρ. Σε ό,τι αφορά τη σύγκριση της λειτουργίας του κινητήρα με τα δύο καύσιμα, η Fiat αναφέρει χαμηλότερο κόστος κατά 60% για το φυσικό αέριο με βάση τις εργαστηριακές καταναλώσεις. 

Επειδή αυτές μετριούνται στον ίδιο κύκλο δοκιμών και για τα δύο καύσιμα, αυτή η διαφορά υπάρχει φυσιολογικά και στις πραγματικές καταναλώσεις της καθημερινής χρήσης, που είναι υψηλότερες από τις εργαστηριακές. Οπότε η υψηλότερη τιμή της έκδοσης διπλού καυσίμου σε σχέση με τη βενζινοκίνητη μπορεί να αποσβεστεί (με τις πραγματικές καταναλώσεις) ακόμα και σε λιγότερο από 3 χρόνια για ένα αυτοκίνητο που διανύει 15.000 χιλιόμετρα το χρόνο.

Οδηγούμε το Fiat Panda με φυσικό αέριο
Η οδήγηση του Panda Natural Power για 3 μέρες στους δρόμους της Αθήνας,  απλώς επιβεβαίωσε όλα τα παραπάνω, αλλά και όσα είχαμε διαπιστώσει παλιότερα με τη δοκιμή του Panda Panda, που επίσης χρησιμοποιούσε φυσικό αέριο ως καύσιμο (την εποχή που ο ανεφοδιασμός του δεν επιτρεπόταν να γίνει από το δημοσιογράφο, αλλά μόνο από την ίδια την εταιρεία με υπάλληλό της!). Η διαφορά στη δύναμη είναι εμφανής αλλά όχι σημαντική, με δεδομένο ότι ήδη  ο κινητήρας Twinair, που είναι υπερτροφοδοτούμενος, έχει επαρκή δύναμη για το μικρό αυτοκίνητο.  

Όπως και με τη βενζίνη, η καλύτερη περιοχή λειτουργίας του είναι ανάμεσα στις 3.000 και τις 5.000 στροφές. Εκεί είναι πολύ ζωντανός, έχει τη ροπή που χρειάζεται για καλές ενδιάμεσες επιταχύνσεις κι επιτρέπει στο μικρό αυτοκίνητο να κινείται σβέλτα και να παρακολουθεί τη ροή της κυκλοφορίας χωρίς πρόβλημα, όποιος κι αν είναι ο ρυθμός της (ή να κινείται σ' έναν επαρχιακό δρόμο χωρίς να προκαλεί άγχος στον οδηγό άγχος προσπεράσματα των φορτηγών!).

Ο θόρυβος έχει την ίδια χροιά και ένταση (κάπως αυξημένη δηλαδή), όποιο κι αν είναι το καύσιμο, ενώ το αυτοκίνητο είναι κατά τα άλλα ένα κανονικό Panda, ένα ευκολοδήγητο μίνι με εξαιρετικό «πάτημα» στο δρόμο, καλούς χώρους, προσεγμένη κατασκευή και πρακτικό εσωτερικό.

Πηγή: Autointernet

Στο Pathfinder.gr χρησιμοποιούμε Cookies σε μια σειρά από λειτουργίες που ενισχύουν την εμπειρία σας στο site μας. Μάθε περισσότερα

Αποδοχή