facebook pixel

και ο Zubrzycki τον DaVinci

Όταν το πιάνο συνάντησε τη βιόλα ...

Θαμμένη κάπου στις σελίδες των σημειωματάριων του Leonardo DaVinci, ανάμεσα σε σκίτσα ιπτάμενων μηχανών, αλεξίπτωτων, και εξοπλισμού καταδύσεων, ήταν μια περίεργη ιδέα για ένα μουσικό όργανο που θύμιζε ένα πάντρεμα τσέμπαλου και τσέλου. Οι Ιταλοί διανοούμενοι της εποχής της Αναγέννησης του έδωσαν το όνομα Viola Organista.

Η γενική ιδέα πίσω από το Viola Organista ήταν το πάντρεμα των δακτυλισμών για ένα πληκτροφόρο όργανο με το sustain του ήχου των εγχόρδων. Ωστόσο ανάμεσα στις δεκάδες ιδέες και εφευρέσεις του DaVinci, αυτή ήταν μια που δεν διερεύνησε περαιτέρω. Η γενική ιδέα πίσω από το Viola Organista ήταν το πάντρεμα των δακτυλισμών για ένα πληκτροφόρο όργανο με το sustain του ήχου των εγχόρδων. Ωστόσο ανάμεσα στις δεκάδες ιδέες και εφευρέσεις του DaVinci, αυτή ήταν μια που δεν διερεύνησε περαιτέρω.

Σχεδόν 100 χρόνια αργότερα, το 1575, ο Hans Heyden, ένας παίκτης εκκλησιαστικού οργάνου από το Nuremberg της Βαυαρίας, δημιούργησε το πρώτο κυρτό πληκτροφόρο με πετάλι. Το ονόμασε Geigenwerk, που ουσιαστικά είναι μια γερμανική μετάφραση του Viola Organista, και σημαίνει "βιολί - εκκλησιαστικό όργανο".

Codex Atlanticus του Leonardo DaVinci, σελίδα 93 - Πηγή photo: thisiscolossal.com
Codex Atlanticus του Leonardo DaVinci, σελίδα 93 - Πηγή photo: thisiscolossal.com
Παρόλο που το όργανο του Heyden έμοιαζε πάρα πολύ με εκείνο στα σκίτσα του DaVinci, αξίζει να σημειωθεί ότι από αρκετούς ιστορικούς και οργανογνώστες αυτό θεωρείται απλά μια σύμπτωση, καθώς εκείνη την εποχή ήταν τα έργα τέχνης του DaVinci που είχαν ήδη γίνει γνωστά στο ευρύ κοινό και όχι οι σημειώσεις του.

Σήμερα, σχεδόν μισή χιλιετία αργότερα, και μετά από 5000 ώρες δουλειάς μέσα σε 3 χρόνια, και μια επένδυση περίπου 10,000 δολαρίων, ο Πολωνός πιανίστας Slawomir Zubrzycki αποκαλύπτει τη δική του εκδοχή της Viola Organista. Όπως φάνηκε από την πρώτη δημόσια επίδειξη του στο 5o International Royal Krakow Piano Festival πριν από μερικές μέρες, το όργανο δεν είναι μόνο πανέμορφο αισθητικά, αλλά και πλήρως λειτουργικό.

“Έχει τα χαρακτηριστικά τριών γνωστών μας οργάνων: του τσέμπαλου, του εκκλησιαστικού οργάνου, και της βιόλα ντα γκάμπα,” είπε ο Zubrzycki στο AFP. Το εσωτερικό του μοιάζει με εκείνο ενός μικρού πιάνου με ουρά - έχει επένδυση από ξύλο έλατου, και κατά μήκος του έχουν τοποθετηθεί 61 μεταλλικές χορδές. Η κάθε μια από αυτές είναι συνδεδεμένη με το πληκτρολόγιο, αλλά σε αντίθεση με το πιάνο, το Viola Organista δεν έχει το σύστημα με τα σφυράκια. Έχει τέσσερις τροχούς τυλιγμένους σε τρίχα από ουρά αλόγου, όπως το δοξάρι του βιολιού. Για να γυρίσει τους τροχούς, ο Zubrzycki πατάει ένα πετάλι που βρίσκεται στο κάτω μέρος του οργάνου και είναι συνδεδεμένο με έναν άξονα. Καθώς πατάει τα πλήκτρα, εκείνα πιέζουν τις χορδές πάνω στους τροχούς με την τρίχα από την ουρά αλόγου, δίνοντας έτσι έναν πλούσιο ήχο που θυμίζει κάτι μεταξύ τσέλου και εκκλησιαστικού οργάνου, κάποιες φορές ακόμα και ακορντεόν.

Στο παρακάτω βίντεο μπορείτε να δείτε ένα απόσπασμα από την πρώτη δημόσια επίδειξη του Viola Organista

Στο Pathfinder.gr χρησιμοποιούμε Cookies σε μια σειρά από λειτουργίες που ενισχύουν την εμπειρία σας στο site μας. Μάθε περισσότερα

Αποδοχή